Escoles Verdes de Valls

Valls, segona ciutat catalana amb tots els centres educatius Escola Verda

Les escoles i instituts de Valls participen en el Projecte Torrents, els Fridays for Future i la prevenció de residus, entre altres

Amb la incorporació de l’Escola Eladi Homs i el Col·legi Claret, la ciutat de Valls ha esdevingut, juntament amb Manlleu (Osona), un dels dos municipis de Catalunya de més de vint mil habitants que té tots els centres de primària i secundària adherits al Programa Escoles Verdes.

L’any 2006 l’Escola Enxaneta, el Col·legi Lledó, l’Escola Eugeni d’Ors, l’Escola La Candela, l’Institut Jaume Huguet i l’Institut Narcís Oller varen obtenir el distintiu d’Escola Verda. De seguida varen iniciar el Seminari d’Escoles Verdes de Valls, un espai d’intercanvi d’experiències i de coordinació de projectes comuns. Aquest seminari, que el 2010 va obtenir el Premi Escoles Verdes per la seva trajectòria, reuneix cada mes els coordinadors de totes les escoles verdes de Valls.

Al llarg de cursos posteriors, la resta de centres de primària i secundària de la nostra ciutat s’hi van anar afegint, fins al present curs, en què tots els centres de la ciutat ja tenen aquest distintiu. En l’actualitat, i amb el suport del Departament de Medi Ambient de l’Ajuntament de Valls, des del seminari s’estan coordinant tres projectes conjunts: el Projecte Torrents, els Fridays for Future i accions per la prevenció de residus. El curs 2014-2015, durant la Setmana de Prevenció de Residus, es van iniciar accions per a la reducció dels embolcalls d’alumini i envasos en els esmorzars dels escolars, promogudes pel departament de Medi Ambient de l’Ajuntament, que es van treballar al Seminari d’Escoles Verdes i a les quals es van afegir tots els centres de Valls.

El Projecte Torrents, iniciat l’any 2018, promou la visita i el treball pedagògic dels alumnes a l’entorn dels nostres torrents. Cada escola o institut de la ciutat s’ha vinculat a un dels trams dels torrents de Valls, de tal manera que el visiten, almenys, dues vegades l’any dins el Projecte Rius. I l’any 2019 les escoles verdes de Valls es van afegir al moviment Fridays for Future, sortint al carrer cada divendres des del mes de setembre fins al confinament del març del 2020. Actualment, malgrat les dificultats de l’actual situació de pandèmia, el Seminari d’Escoles Verdes de Valls segueix trobant-se i promovent aquests projectes que uneixen tots els centres educatius de la ciutat.

Dins de cada escola o institut verd, a més de la comissió de mestres d’Escola Verda, és de vital importància el comitè d’alumnes d’escola verda. L’objectiu de tot plegat no és només que l’escola o institut tingui una gestió sostenible de l’aigua, l’energia o els residus, sinó que els alumnes agafin consciència de les problemàtiques ambientals de l’entorn, proposin accions per millorar-les, per tal d’esdevenir ciutadans responsables i compromesos amb la sostenibilitat.

Article procedent del Diari El Vallenc