LA ROBÒTICA ALS NOSTRES CENTRES EDUCATIUS

En aquesta sessió hem compartit les experiències dels centres i hem experimentat propostes d’activitats amb diferents materials robòtics.

El CRP té una maleta de robòtica per Cicle superior i ESO que consta de dos MBots. Aquests robots són molt més que un mecanisme que es pot programar per moure’s. Té diferents tipus de sensors; de llum, de so, infrarojos. Aquests sensors ens permeten utilitzar-los en projectes d’investigació. L’alumnat pot visualitzar en l’SCRATCH les dades del sensor i poden crear programacions per activitats d’investigació. Podem entendre com es mouen els ratpenats (sensor d’infrarojos), descobrir quins són els materials que permeten passar  la llum amb el sensor de llum, investigar com disminuir el soroll i quins materials o escenaris l’augmenten o el disminueixen.

En aquests exemples la robòtica està al servei de l’aprenentatge. Aquí teniu algunes propostes  d’activitats amb l’MBot. Fitxes guia. Experimentem l’App Mbot.

Les mateixes experiencies es poden experimentar amb la nova placa Imagina 3DBOT.  Material de suport

Hem experimentat els robots Next de l’escola Mestre Pla que poden funcionar amb  l’App Next. Són uns robots com les Bee-bots i els Blue Bots que permeten programar-les directament amb els comandaments o mitjançant l’aplicació. Són eines robòtiques que ens permeten utilitzar el pensament computacional en situacions de joc, o com una eina motivadora en activitats que ja fem.

El Lego Wedo que utilitza L’escola el Sol i Lluna en els tallers de robòtica permeten treballar aspectes competencials tecnològics com són entendre el funcionament de màquines simples, o aplicar en les construccions robòtiques el funcionament dels engranatges.

El Makey-makey que utilitza l’escola Palau de Palau-solità de Plegamans, ens mostra les possibilitats que té per treballar aspectes físics com és l’electricitat i permet fer produccions musicals creant instruments.

L’escola Sant Esteve ha fet un projecte: Del moviment a la robòtica. El mestre d’Educació Física, Jonahtan Lopez, ha introduit el pensament compuntacional per treballar aspectes de laterilitat en les sessions d’educació física.

Hem experimentat com funciona code.org. Ens permet generar cursos adaptats als interessos de l’alumnat i a les seves capacitats.

Algunes de les conclusions de la reflexió feta a partir de les experiències ja iniciades en els centres:

– Hi ha molta oferta robòtica i cal pensar la proposta més adequada al centre.

– És difícil implicar al professorat del centre en la utilització d’aquesta nova eina.

RECURSOS:

Nodes: http://projectes.xtec.cat/programacioirobotica/

Ateneu: http://ateneu.xtec.cat/wikiform/wikiexport/cmd/tac/computacional/b00_introduccio/esquema

Recursos programació per les diferents etapes: https://docs.google.com/document/d/1c70ROSiWemun7TrA4xfIkL4CeMOAmnts7I66BfaSowQ/edit

Tant a primària com a secundària, les competències bàsiques en l’àmbit digital fan referència al treball de la robòtica i la programació a l’aula:

Competències bàsiques de l’àmbit digital – Educació primària

Llocs on apareix la programació i la robòtica educativa:

COMPETÈNCIA 1 – Seleccionar, utilitzar i programar dispositius digitals i les seves funcionalitats d’acord amb les tasques a realitzar.

COMPETÈNCIA 8 – Realitzar activitats en grup utilitzant eines i entorns virtuals de treball col·laboratiu.

Competències bàsiques de l’àmbit digital – Educació secundària

Llocs on apareix la programació i la robòtica educativa:

COMPETÈNCIA 1 – Seleccionar, configurar i programar dispositius digitals segons les tasques a realitzar.

COMPETÈNCIA 8 – Realitzar activitats en grup tot utilitzant eines i entorns virtuals de treball col·laboratius