SEMINARI DE BIBLIOTECA ESCOLAR – La biblioteca, el cor dels llibres a l’escola

Després de la bona acollida que va tenir la sessió-crida del curs passat a l’INS Puig de la Creu, dinamitzada per Josep Lluís Badal, Enrique Turpin i Maria Olivé, aquest curs hem iniciat el Seminari de Biblioteca Escolar, que té com a objectiu donar suport als docents referents de biblioteca escolar, i memebres de les comissions de biblioteca, oferint-los un espai on compartir interessos, recursos i bones pràctiques.

Col·laboració amb les biblioteques municipals

Aquest curs comptem amb unes col·laboradores excepcionals, les responsables de les biblioteques municipals dels cinc municipis de la zona: la Carme Muñoz, de la Biblioteca Antoni Tort de Castellar del Vallès, Aina Homs de la Biblioteca de Polinyà, Gemma Fajeda i Núria Ribas, de la Biblioteca Frederic Alfonso i Orfila de Sentmenat, Àngela Nualart, de la Biblioteca de Palau-solità i Plegamans  i lngrid Plaza del Bibliobús La Mola, que dóna servei, entre d’altres municipis, a Sant Llorenç Savall. Totes elles posen la seva experiència i els recursos de les biblioteques municipals al servei dels centres educatius, i fan una gran tasca de dinamització lectora, i són un agent essencial en el replantejament de les biblioteques escolars com a centres de recursos per a l’aprenentage.

Aquest primer trimestre han tingut lloc les dues primeres sessions del Seminari. La primera sessió la va acollir la Biblioteca de Sentmenat, i es van presentar els serveis que les biblioteques municipals poden oferir als centres educatius, que són (entre d’altres):

  • Visites escolars: explicació sobre els serveis de la biblioteca, formació en cerca d’informació … (des d’escola bressol a cicles formatius)
  • Maletes viatgeres: contes, temàtiques…
  • Assessorament a biblioteques escolars (mestres i AMPAs)
  • Tallers de cerca d’informació als centres
  • Tallers d’organització de biblioteques als centres (aspectes organitzatius, esporga…)
  • Activitats de dinamització lectora
  • Lots de llibres

A continuació, cada biblioteca va explicar les seves especificitats i les activitats que organitzen juntament amb els centres educatius dels centres.

La Biblioteca de Sentmenat va presentar les activitats que fan per Escola Bressol, Primària (per cicles) i Secundària (Aperitiu literari – pels grups d’ampliació- i Suport a la lectura -pers grups de reforç-), i les activitats que fan a la biblioteca: gincames, jocs, presentació de novetats amb la carta als reis, orientacions per a la descàrrega de llibre electrònic, etc.

La Biblioteca de Polinyà, que aquest curs estarà tancada per obres, seguirà oferint els seus serveis als centres educatius, entre els quals destaquem les xerrades sobre Holocaust i Nazisme a l’INS Polinyà (la biblioteca té un fons especialitzat sobre aquest tema i un dels auxiliars és llicenciat en història), per cicle superior fan un assessorament sobre cerca d’informació i tipologia de documents. Els centres poden comptar amb elles per organitzar el fons de la biblioteca i per qüestions d’organització de l’espai, i estan oberts a qualsevol demanda dels centres.

La Biblioteca de Castellar (en obres també fins el proper mes de desembre), a banda dels serveis comuns que ofereixen als centres educatius -visites escolars, activitats d’animació lectora, etc.-, donen suport a la secció infantil, que ha revisat maletes i visites, ofereixen maletes viatgeres per escoles bressol, recomanacions de llibres a secundària, organitzen clubs de lectura i préstec de lots personalitzats, proveeixen els centres amb lots definitius (provinents de l’esporga de la biblioteca), i també estan obertes a qualsevol suggeriment.

El Bibliobús La Mola té un funcionament diferent al de les Biblioteques municipals. Dóna servei a 8 municipis d’entre 300 i 3000 habitants, on no hi ha equipament de Biblioteca. A banda del servei de préstec, preparen lots de llibres a demanda dels centres, en funció de la temàtica o els continguts que es treballen en aquells moments. També ofereixen suport als clubs de lectura (proporcionant materials o propostes), maletes temàtiques i organització i dinamització de les activitats subvencionades per la Diputació. Aquí trobareu la presentació que va aportar l’Íngrid.

La Biblioteca de Palau-solità i Plegamans ofereix diversos serveis als centres educatis, que trobareu enllaçat aquí.

En aquesta sessió també es van acordar els continguts que es volen treballar aquest curs, en col·laboració amb les bibliotecàries, i es va tancar la sessió amb una activitat que es pot replicar a l’aula per posar en valor els nostres llibres: la creació d’un ex-libris (marca de propietat d’un llibre) personalitzat.

Organització del fons i l’espai de la biblioteca escolar

Molts centres de la zona es troben en un procés de replantejament o “reactivació” de la biblioteca de centre, per això es va decidir dedicar la segona sessió a aspectes organitzatius. Aquesta sessió va tenir lloc a la Biblioteca de Palau-solità i Plegamans, ja que per les seves dimensions i el seu sistema d’organització, molt visual i atractiu, amb els llibres disposats de cara i organitzats per temàtica (emocions, animals de granja..) i gèneres, és fàcil de “replicar” a les escoles.

A banda de la visita a la biblioteca per donar orientacions sobre l’organització de l’espai, es van donar pautes per a la catalogació del fons de la biblioteca. A continuació us facilitem el resum d’aquesta segona sessió:

 

La propera sessió del seminari es dedicarà a la dinamització lectora, amb pautes per a l’organització de Clubs de lectura, i la resta del curs el dedicarem a seguir dinamitzant i enriquint les biblioteques de centre i d’aula, en col·laboració amb les biblioteques municipals, a compartir projectes i recursos metodològics, i a exposar i compartir activitats realitzades als centres.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>