SERVEI COMUNITARI 2018-19 A PALAU-SOLITÀ I PLEGAMANS: PRESENTACIÓ DELS PROJECTES DE LES ENTITATS

El passat 19 d’octubre va tenir lloc a la Masia de Can Cortés l’acte de presentació dels projectes de les entitats de Palau-solità i Plegamans a l’alumnat participant en el Servei Comunitari. Un grup de 3r d’ESO de l’Escola Marinada i dos grups de 3r d’ESO de l’Institut Ramon Casas i Carbó participen aquest curs en activitats d’aprenentatge-servei a la comunitat, en el marc del Servei Comunitari.

A l’acte, que es va cobrir a Ràdio Palau, hi van assistir representants de la regidoria d’Educació de l’Ajuntament i del Servei Educatiu del Vallès Occidental VIII, la Coordinadora del Servei Comunitari al municipi, Eva Chacón, responsable del Punt VAC (Voluntariat d’Acció Ciutadana), i representants d’algunes de les entitats que proposen projectes a l’alumnat. A continuació us resumim aquests projectes:

 

Projecte: ÚS DE L’ESPAI PÚBLIC – GEOLOCALITZACIÓ A INSTAGRAM

Entitat: Punt TIC (Palau Solidari)

Número d’alumnes: 6 alumnes

Perfil de l’alumnat: Capacitat d’anàlisi. Aficionat a la fotografia.

Aquest projecte té l’objectiu d’ensenyar la gent gran a fer servir Instagram i la geolocalització al mòbil, a partir de l’anàlisi del territori referent a usos de l’espai públic, identificant llocs i activitats adreçades a les diferents etapes de la vida (infància, adolescència-joventut, edat adulta i vellesa), i investigant sobre les possibilitats d’un espai urbà al territori.

A partir d’aquest anàlisi es realitzaran les fotografies referents a les reflexions que es volen visibilitzar en relació a les infraestructures i ús de l’espai públic, i finalment alumnat i gent gran construiran el compte d’Instagram a partir de les reflexions conjuntes.

La infraestructura i usos de l’espai públic afecta i interfereix tant en la vida dels joves com en la de les de les persones grans. Aquest projecte neix de la necessitat de generar espais de diàleg i de reflexió conjunta sobre la influència de l’urbanisme en la vida de les persones, i les formes de relacionar-nos en l’espai públic des d’una perspectiva intergeneracional, on també estigui present la veu dels més joves a partir del diàleg, la qual cosa genera un aprenentatge mutu entre generacions a partir de l’intercanvi d’experiències i aprenentatges.

 

 

Projecte: OCI VALUÓS – EMPATITZA AMB LA GENT GRAN

Entitat: Punt TIC (Palau Solidari)

Número d’alumnes: 6 alumnes

Perfil: Capacitat de participar activament i capacitat investigadora. Habilitats socials en relació a l’escolta activa.

Quines activitats d’oci pot fer la gent gran al municipi? Quines necessitats i oportunitats d’oci tenim? 

Aquest projecte busca oferir propostes d’oci personalitzat a les persones assistents al Punt TIC, partint de la reflexió sobre la importància del temps del lleure valuós en el benestar psíquic i físic de les persones.

A partir de la detecció de necessitats de la gent gran, referents al temps de lleure i les activitats d’oci (que es realitzarà mitjançant entrevistes), es proposaran activitats de temps de lleure per a la gent gran, bé a partir de l’oferta del territori, o bé se’n crearan de noves a criteri de l’alumnat i els entrevistats.

 

 

Projecte: VISIBILITZA EL TEU POBLE – MEMÒRIA ORAL DIGITAL DE PALAU-SOLITÀ I PLEGAMANS

Entitat: Punt TIC (Palau Solidari)

Número d’alumnes: 6 alumnes

Perfil: Escolta activa. Habilitats socials. Creativitat. Domini d’eines tecnològiques.

L’objectiu d’aquest projecte és crear narratives digitals amb l’aplicació mòbil Com-phone sobre la memòria oral del nostre poble, aprofitant el coneixement i recursos generats en el projecte socioeducatiu “del dimoni i les pedres”, promogut per l’entitat Palau Solidari, on s’ha pogut recopilar informació i material fotogràfic referent a la història del poble.

Aprofitant aquest material fotogràfic, es pretén crear una narrativa digital, a través del testimoni de diferents agents claus (persones que fa anys que viuen al territori, o que són figures representatives per la comunitat per la seva participació activa al municipi), mitjançant aquesta aplicació mòbil.

Per poder fer-ho, l’alumnat haurà d’aprendre a utilitzar l’aplicació i pensar estratègies per poder ensenyar-la a altres persones.

En una segona fase, els alumnes i la gent gran del poble hauran de dialogar per compartir i construir el relat utilitzant el material fotogràfic.

Finalment, s’ha de construir la narrativa digital, conjuntament i basant-se en el diàleg i reflexió intergeneracional prèvia.

 

 

Projecte: SERVEI COMUNITARI A L’ESCOLA D’ADULTS

Entitat: Escola d’adults de Palau-Solità i Plegamans

Número d’alumnes: D’1 a 3 alumnes, en funció de si fan suport a les educadores (1 alumne), o bé si organitzen l’activitat (2 ó 3 alumnes)

Perfil: Tracte amb persones grans i nouvinguts. Interès pel món de l’educació. Habilitats socials.

L’alumnat participant en aquest projecte s’encarregarà de donar suport a les educadores en les següents actuacions, entre d’altres:

  Lectura correcta del signes gràfics, tot intentant que superin la dificultat en l’entonació, per assolir una correcta comprensió dels textos.

  Escriure correctament cartes i anotacions de caràcter familiar.

  Dominar les normes ortogràfiques mínimes.

  Fer problemes que impliquin la utilització de totes les operacions assolides.

 

 

Projecte: SERVEI COMUNITARI A LES ESCOLES BRESSOL MUNICIPALS

Entitat: E.B. El Sol i E.B. Patufet

Número d’alumnes: D’1 a 3 alumnes, en funció de si fan suport a les educadores (1 alumne), o bé si organitzen l’activitat (2 ó 3 alumnes)

Perfil: Tracte amb nens petits. Interès per l’àmbit de l’educació infantil.

L’objectiu d’aquest projecte és donar suport a les educadores en les diferents activitats que es realitzen en el marc del Projecte Educatiu de centre, o bé organitzar una activitat adreçada als infants de les Escoles Bressol i destinar un temps a la realització d’aquesta activitat al centre (contacontes, cantar cançons….).

Algunes de les activitats que duran a terme els alumnes són:

–       Suport a les tasques diàries que es fan dins de les escoles bressol.

–       Suport a l’activitat de piscina.

–       Organitzar una activitat de contacontes adreçada als alumnes. (Alumnes de 2-3 anys)

–       Organitzar una sessió de cançons adreçada als alumnes.(Alumnes de 2-3 anys)

–       S’accepten noves iniciatives

 

 

Projecte: L’HORA DEL CONTE  i CLUB LECTOR “LLEGIM JUNTS” 

Entitat: Biblioteca Municipal de Palau-solità i Plegamans

Número d’alumnes: 2-4 alumnes

Perfil: Habilitats socials. Que els agradin els llibres i la lectura, i el tracte amb els nens petits.

L’objectiu d’aquesta activitat és el foment de la lectura i l’apropament a diferents coneixements en àmbits culturals, formant part de clubs de lectura o participant en diferents activitats que es van proposant a la biblioteca municipal, com ara “L’hora del conte”, o el Club Lector “Llegim junts”.

L’alumnat participant en aquest projecte farà tasques de reforç en la preparació i el desenvolupament de l’activitat i de l’atenció al públic a la biblioteca.

 

 

Projecte: REFORÇ ESCOLAR  

Entitat: Aula Oberta

Número d’alumnes: 2-4 alumnes

Perfil: Habilitats socials. Tracte amb l’alumnat de primària. Interès per l’àmbit de l’educació.

L’aula oberta és un servei diürn on es realitza una tasca preventiva educativa fora de l’horari escolar, donant suport, estimulant i potenciant l’estructuració i el desenvolupament de la personalitat, la socialització i l’adquisició d’aprenentatges bàsics. També es fomenten espais d’esbarjo compensant les deficiències socio-educatives de les persones ateses.

L’alumnat participant en aquest projecte realitzarà les tasques següents:

  • Suport a les tasques que realitzen les educadores dins de l’aula oberta.
  • Organitzar alguna activitat adreçada als alumnes de l’aula oberta, amb edats compreses entre els 6 i 12 anys, com ara jocs de cohesió, música, activitats (ex. gincama), tant dins com fora de l’aula (al parc, a la pineda, etc.).

 

 

Projecte: SUPORT INFORMÀTIC A L’ASSOCIACIÓ SARDANISTA

Entitat: Agrupació Sardanista de Palau-solità i Plegamans

Número d’alumnes: 2-4 alumnes

Perfil: Habilitats socials i comunicatives. Domini de les eines tecnològiques i xarxes socials. Creativitat, que li agradi el disseny.

Si ets un apassionat de l’art i el disseny i t’agrada dibuixar, si t’interessa l’àmbit de la comunicació i domines les xarxes socials, aquest projecte està pensat per tu.

L’objectiu d’aquesta proposta és ajudar l’Agrupació Sardanista a millorar la  difusió de les seves activitats i informatitzar els seus processos de gestió administrativa.

Les tasques que es duran a terme són:

  • Disseny de cartells i material de difusió de les activitats de l’entitat.
  • Creació i administració de la pàgina de facebook de l’entitat.

 

 

PROJECTE INTERGENERACIONAL  “ELS MEUS AVIS”

Entitat: Centre de dia “Els meus avis”

Número d’alumnes: 4 alumnes

Perfil: Sensibilitat per les persones grans, empatia, sociabilitat.

L’objectiu d’aquest projecte és organitzar tallers de reminiscència entre alumnes i gent gran: fer activitats de memòria, manualitats,etc., i compartir vivències i experiències entre diferents grups d’edat a través de diferents activitats dissenyades per l’alumnat.

 

 

 

Projecte: APROPEM-NOS ALS MÉS GRANS

Entitat: Residencial Palau

Número d’alumnes: Fins a 30, en diferents torns

Perfil: Generositat, capacitat d’escoltar, paciència i voluntat.

L’objectiu del projecte és compartir coneixements i experiències amb les persones de més edat del municipi.

Les activitats que realitzarà l’alumnat es basen en escoltar, dialogar, ensenyar, acompanyar les persones grans, i també col·laborar amb els residents en les tasques proposades pel centre, en funció del calendari.

 

 

Projecte: GRAN RECAPTE D’ALIMENTS

Entitat: Càritas Palau Solità i Plegamans

Número d’alumnes: de 15 a 30

Perfil: Altruïsme, iniciativa, habilitats de comunicació.

Els objectius d’aquest projecte són:

     -Potenciar la solidaritat de la ciutadania envers les persones més vulnerables

     -Recollir aliments per poder atendre les persones més necessitades de la població

Les activitats que durà a terme l’alumnat participant en el projecte són les següents:

     -Recollida d’aliments als supermercats

     -Organització i inventari dels aliments del Gran Recapte al magatzem

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>