Trobada de referents de biblioteca

El passat 8 de maig es va fer a l’INS Puig de la Creu una trobada de referents de biblioteca escolar, dirigida per Josep Lluís Badal i Enrique Turpin, escriptor i crític literari, i professors a l’INS Puig de la Creu, i amb col·laboració de Maria Olivé, mestra de l’Escola Josep Gras de Sant Llorenç Savall, i de Carme Múñoz, directora de la Bibloteca Antoni Tort de Castellar del Vallès.

Aquesta sessió va reunir una vintena de mestres i professors de les escoles Sant Esteve, Bonavista, Emili Carles Tolrà, Joan Blanquer i La Immaculada, i l’Institut Puig de la Creu de Castellar del Vallès; les escoles Polinyà i Pere Calders de Polinyà, i l’Escola Palau, Can Cladellas, i l’Institut Ramon Casas i Carbó de Palau-solità i Plegamans. Alguns dels participants són referents de biblioteca, altres pertanyen a la Comissió de biblioteca del seu centre, i d’altres tenen interès en dinamitzar la lectura i acostar els llibres a l’alumnat. També hi va participar l’inspector d’educació Quim Núñez.

La sessió es va plantejar com un espai de trobada que vol ser l’inici d’un canvi als centres, d’una innovació, bo i sabent que comptem amb pocs medis i espai. Aquest canvi es planteja de baix a dalt, pensant globalment, i actuant localment.

Cal implicar-se emocionalment i establir un vincle amb la lectura

Escola Josep Gras, Sant Llorenç Savall

En començar la sessió, Josep Lluís Badal va relatar la relació emocional idílica que va establir amb la Biblioteca quan era un pre-adolescent i es va iniciar en la descoberta de la literatura, i escoltant-lo, arribem a la conclusió que cal implicar-se emocionalment i establir un vincle sentimental amb la lectura.

Una biblioteca, en qualsevol context, és un espai que és un luxe, un regal. Ens hi hem de sentir a gust, convertir-lo en un espai íntim, agradable. Som conscients que les biblioteques escolars no estan del tot preparades per respondre a totes les necessitats dels centres, però la part més important la tenim.

L’experiència de l’Escola Josep Gras, de Sant Llorenç Savall

La Maria Olivé va compartir l’experiència de l’Escola Josep Gras de Sant Llorenç Savall, una escola petita, d’un poble petit, amb pocs recursos i sense equipaments culturals, però on hi ha lligams importants amb la comunitat educativa, i és fàcil trobar experts voluntaris que vagin a l’escola; entre les famílies han pogut comptar amb la col·laboració d’una mare bibliotecària professional, escriptors i il·lustradors. No hi ha biblioteca municipal al poble, però sí un bibliobús que els facilita llibres per reforçar els projectes que treballen a l’escola, la temàtica de les celebracions, o la biblioteca d’aula, entre d’altres.

Escola Josep Gras, Sant Llorenç Savall

Ens explicava la Maria que la biblioteca no és un ens independent, sinó que és el cor dels llibres a l’escola. Els llibres expliquen el món, el documenten, obren finestres al món real o imaginari i permeten imaginar-te altres vides. Amb aquesta visió, els llibres estan presents a molts espais de l’escola, i es té cura de l’estètica de l’espai per fer que ens hi trobem a gust. Com a activitats singulars, a l’escola compten amb un espai de mediateca (que mantenen alumnes voluntaris), espais informals de lectura compartida, es fan exposicions temàtiques de llibres, relacionades amb celebracions tradicionals o efemèrides, presentacions de llibres, booktrailers, un mercat de llibre de segona mà, clubs de lectura de mestres i un vermut literari per Sant Jordi.

Els altres centres també comparteixen els seus projectes: de la posada en marxa de l’estació de Bookcrossing de l’Institut Puig de la Creu, al treball sobre els superherois de l’Escola Sant Esteve, passant pels cicles de cinema d’alguns instituts -on es veuen dues pel·lícules d’una temàtica i la visita d’un especialista els ajuda a ordenar les seves emocions, el seu coneixement del món-, els pares col·laboradors que han creat espais de lectura al pati a l’Escola Joan Blanquer, o el bibliopati de l’Escola Fedac Castellar, tots els centres fan activitats per dinamitzar la lectura, i de totes aquestes experiències enriquidores en podem aprendre.

Quina biblioteca volem?

Biblioteca Antoni Tort, Castellar del Vallès

L’experiència de l’Escola Josep Gras ens anima a discutir, de la mà d’Enrique Turpin, sobre quins projectes de centre sobre biblioteca escolar voldríem tenir, què volem fer i què necessitem per fer-ho. La qüestió més reiterada és la manca de temps per poder engegar el projecte i dedicar-hi temps, però es fan propostes creatives per fer-ho, i també per implicar la resta del claustre amb la biblioteca escolar, i aconseguir que la facin seva. Parlem sovint del temps dels mestres, però, és iguament essencial tenir en compte el temps dels alumnes.

També es planteja el reconeixement als centres dels referents de biblioteca, com a dinamitzadors de la competència informacional. Trobar informació a Google és com trobar una agulla en sac d’agulles (Google decideix què trobes); a Google pots trobar si ja saps buscar. Els bibliotecaris ajuden a trobar i tractar la informació, per tant hauria de ser el cor del centre, ja que la lectura és, a més, la primera oportunitat d’aplicació dels coneixements adquirits.

També cal trencar amb la idea que hi ha uns espais per aprendre. La biblioteca hauria de ser molt oberta i seva gestió ens toca a tots, ja que la comprensió lectora és fonamental a totes les àrees, i constatem que és deficitària. A partir de secundària, a més, es perd l’amor pel llibre, i de vegades els culpables som els diferents agents de la comunitat educativa. Per tal de poder revertir la situació, hi ha d’haver una voluntat de desvincular l’àmbit purament acadèmic de la lectura, s’ha de potenciar la part emocional.

Biblioteca Frederic Alfonso i Orfilia, Sentmenat

Col·laboració de les biblioteques municipals

També parlem dels llibres com element de consum. Molts centres comenten que no poden renovar un fons que va quedant obsolet, i no poden accedir a les novetats editorials, que són molt atractives per l’alumnat. En aquest sentit, tal i com explica la Carme Muñoz, podem comptar amb el suport, l’assessorament i el préstec de materials de les biblioteques municipals de Castellar del Vallès, Sentmenat, Polinyà i Palau-solità i Plegamans.

Un espai de reflexió i trobada

La trobada queda curta per tractar tots els temes que s’han posat sobre la taula, però ens ha servit de tret de sortida a les trobades de referents de biblioteca del proper curs 2018-19, on estirarem dels diversos fils que es volen treballar als centres.

Com a professors, volem que se’ns escolti, i aquest és un espai per fer-nos escoltar. Què en sortirà, d’aquestes trobades, encara no ho sabem, però haurà de resultar en una proposta real que podem transferir als centres. Motivació no en falta, i tenim el públic ideal que necessita el contacte amb altres per avançar.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>