CERTAMEN ATENEA DE TREBALLS DE RECERCA DE BATXILLERAT 2022

Un any més, aquest final de trimestre tenen lloc els actes de reconeixement públic del Certamen Atenea de treballs de recerca de 2n de Batxillerat, amb condicions especials, degudes a la situació sanitària actual.

Amb la convocatòria d’aquest Certamen, les entitats organizadores volen potenciar i donar a conèixer els treballs de recerca elaborats pels alumnes de segon de batxillerat dels centres educatius de Castellar del Vallès, Palau-solità i Plegamans, Polinyà i Sentmenat. Aquests treballs estan relacionats amb les arts, les ciències de la naturalesa, de la salut i del medi ambient, les ciències socials, les humanitats, les llengües, l’educació física, les matemàtiques i la tecnologia.

En aquesta edició, un total de 10 treballs realitzats per 20 alumnes han resultat guardonats amb un diploma i una gratificació a l’acte públic de reconeixement.

A continuació us presentem treballs presentats al certamen d’enguany:

 

INSTITUT DE SENTMENAT

Títol: EL FESTIVAL DE LA POLÍTICA D’EUROVISIÓN

Autor: Pau Domingo Beltra  Tutora: Mercè Campo

El Festival de la Cançó d’Eurovisió és un concurs conegut arreu del planeta en el qual participen aproximadament 40 països europeus anualment. Aquest concurs sovint es relaciona, en part de forma certa, però també erròniament, amb factors polítics. És per això que l’objectiu d’aquest treball ha estat demostrar amb dades i estudis que la política no hi és tan present com l’audiència suggereix. Per arribar a una conclusió he analitzat algunes parts del concurs:


En primer lloc, he examinat les relacions més polèmiques entre els països participants i fins i tot no participants que hi juguen un paper important, com és l’exemple de les relacions entre Israel i Palestina, Ucraïna i Rússia i finalment l’Azerbaidjan i Armènia. Les conclusions d’aquesta primera part ha permès demostrar que les relacions fora del festival també hi són presents al concurs generant polèmiques. També s’han repassat alguns fets polèmics com el Brexit, que és emprat com a excusa dels mals resultats obtinguts pel Regne Unit.

En segon lloc i per acabar, he analitzat les votacions i resultats. Aquest fet m’ha permès gaudir d’un altre punt de vista a l’hora de relacionar la política amb el festival, fet que ha canviat les conclusions, confirmant que el que afecta els resultats no són factors polítics, sinó migratoris, històrics, culturals i de globalització”.

Títol: SÓN LA MICRÒGLIA I ELS MACRÒFAGS LA CLAU DE LA CURA DEL GLIOBLASTOMA MULTIFORME?

Autors: Irune Fallas Cantador Tutora: Jahel Royo Rico

El glioblastoma multiforme és el tumor maligne més freqüent i invasiu del sistema nerviós central. Concretament, es tracta d’u

n tumor cerebral que deriva de les cèl·lules de la glia, un conjunt de cèl·lules del sistema nerviós. És altament complex a causa de la seva heterogeneïtat morfològica i el seu ràpid desenvolupament, per la qual cosa és incurable fins al moment. 

Els tractaments habituals com la cirurgia, la quimioteràpia i la radioteràpia no aconsegueixen erradicar-lo, de manera que és essencial la recerca de noves teràpies que puguin aconseguir la destrucció total de les cèl·lules tumorals.

La meva recerca és possible gràcies al Programa Argó de la UAB i se centra, doncs, en el paper d’un grup de cèl·lules del sistema immunològic que infiltren el tumor i la seva importància en el desenvolupament de noves estratègies per tractar aquest càncer tan complex.

Així doncs, l’objectiu principal és identificar les interaccions entre la micròglia i els macròfags i les cèl·lules tumorals per tal de valorar la immunoteràpia com a possible solució.

Realitzant un seguit de tècniques al laboratori s’ha pogut observar el teixit cerebral mitjançant diferents microscopis i s’han pogut obtenir resultats satisfactoris que han permès valorar la hipòtesi inicial.

En aquest treball es conclou que la capacitat fagocítica natural de les cèl·lules immunològiques pot ser inhibida pel tumor, si bé aquest genera un microambient òptim per a la seva expansió. És per aquest motiu que la línia de recerca de futures investigacions hauria d’estar centrada en l’estudi de bloqueig d’aquesta inhibició.

INSTITUT DE POLINYÀ

Títol: La maternitat subrogada: vulneració o garantia de drets?

Autora: Aitana Àlvarez Isaac Tutora: Estel·la Gili

Aquest treball de recerca engloba una recerca sobre la maternitat subrogada, transitant entre els orígens, punts de vista mundials i especificació en diversos països. Seguidament, també mostra l’àmbit legal d’aquesta pràctica, fent un èmfasi a la normativa espanyola, comparant-la amb un àmbit més mundial. Podem observar que a Espanya, aquesta pràctica es troba il•legalitzada, en canvi, a altres indrets, com ara Estats Units, sí que és una pràctica legal. En altres casos, com ara Mèxic, hi ha zones on es permet, i zones on no està permès. A continuació, per recolzament legal, s’ha buscat informació a través d’entrevistes a dos advocats. A més, com aquest treball es qüestiona els drets de la dona, en aquest cas, envers la maternitat subrogada, també s’ha dit a terme una entrevista a una organització feminista. Després de tota la recerca, s’ha arribat a una conclusió: no és possible dictar una resposta unànime, és a dir, no totes les dones que duen a terme la pràctica de la maternitat subrogada pateixen una vulneració de drets, tot i que la gran part d’aquestes no frueixen de drets elementals. 

 

Títol: UN MÓN AUTOMATITZAT 

Autors: Laia Ánchelo Herrero i Arnau Escamilla Berni Tutor: Alexandre Navarro

Durant els últims segles han anat sorgint invents com la llum, els automòbils, la televisió, el telèfon, els ordinadors i recentment la Intel·ligència Artificial. Tots aquests avenços tecnològics, especialment la Intel.ligència Artificial, s’han incorporat a la societat a un ritme frenètic quasi sense adonar-nos-en. És per aquest motiu que vam decidir endinsar-nos en aquest món i preguntar-nos fins a quin punt podria la Intel·ligència Artificial substituir els ésser humans en diferents àmbits de la nostra vida. Per respondre aquesta pregunta ens vam plantejar dues qüestions: la primera era quina influència tenia la IA en les nostres vides i la segona, si érem conscients d’aquesta influència. 

En la part teòrica vam deliberar sobre alguns aspectes que ens causaven neguit, des de qüestions com l’impacte actual de les IAs en les nostres vides fins al debat ètic-moral que suposa l’evolució d’aquestes.

D’altra banda, per realitzar la part pràctica, la vam dividir en dues seccions: en la primera, vam crear un video amb la tècnica Deep Fake (vídeos manipulats on es suplanta una identitat i es fa creure als espectadors que una persona realitza accions que mai no han passat), i en la segona, vam agafar diferents imatges on apareixen fragments de llibres, pintures i dibuixos, alguns realitzats per IAs i altres per persones. 

Una vegada finalitzat el treball, hem conclòs que la Intel.ligència Artificial no podrà susbtituir als èssers humans. La IA es desenvolupa avui dia a una velocitat exponencial i la gent no n’és conscient. No obstant això, ja s’ha pres la mesura de crear una legislació a nivell europeu que afavoreix les persones davant d’aquesta tecnologia. Encara que la legislació mencionada només sigui a nivell d’Europa, la resta del món no trigarà gaire en treure les seves pròpies regulacions. En un futur, haurem de ser, primer, conscients de l’evolució tecnològica per, després, poder aprofitar la IA i conviure amb ella d’una forma óptima.”

INSTITUT DE CASTELLAR (Castellar del Vallès)

Títol: LES BEGUDES ENERGÈTIQUES, ENS DONEN ALES?

Autora: Aina Cardona, Andrea Val, Mireia Casco, Aex Marcocci Tutora: Noelia Corral Gallego

“Vam decidir realitzar el nostre treball de recerca sobre les begudes energètiques amb el propòsit de conscienciar a la societat, en especial als adolescents i nens, sobre els perills i els efectes als quals és exposat el nostre organisme a l’hora de consumir aquest tipus de begudes.

Les begudes energètiques són productes que trobem a la dieta de moltes persones avui en dia, i la majoria d’elles no té consciència dels potencials danys als quals s’exposa al seu organisme en consumir-les. Aquest va ser el punt de partida del nostre treball de recerca. Així que, la nostra hipòtesi inicial era que els components d’aquestes begudes són perjudicials per la nostra salut,la qüestió però, era que no sabíem el perquè, ja que els ingredients d’aquestes procedeixen principalment de la natura.

Com som estudiants de ciències, el nostre treball de recerca s’ha realitzat a través d’experiments realitzats al laboratori que ens han permès comparar i observar alguns dels efectes que aquestes begudes provoquen en el nostre organisme, entre d’altres, a més de determinar les quantitats de sucre i de cafeïna que conté cada llauna.

A més a més, gràcies a la informació que ens van proporcionar les entrevistes realitzades a expertes en salut cardiovascular, nutrició i dietètica, hem pogut concloure el nostre projecte obtenint unes millors conclusions.

En conclusió, el consum d’aquestes begudes va en augment i les persones que pateixen les conseqüències estan cada vegada menys informades.”

Títol: LA REVOLUCIÓ DE LES TECLES

Autors: Alba Turull, David del Rio, Jan Canudas i Pol Girbal Tutor: Manel Barroso Pelaez

“La música sempre ha sigut una part important de la civilització, des dels inicis de la història ha estat present i sent un punt comú i d’unió entre tots els països i classes socials; tots creen música. Quan es va desenvolupar un llenguatge per codificar la tradició musical, va sorgir el problema de quina metodologia d’ensenyament es podia usar per a aquesta. En aquest treball s’ha desenvolupat una eina d’aprenentatge musical digital, vinculada en els coneixements primordials del teclat elèctric, amb components bàsics d’Arduino.

Aquesta eina d’aprenentatge és una aplicació mòbil que està dividida en dos apartats segons la seva funcionalitat. La pestanya més bàsica és anomenada “Acords”, i allà es pot estudiar amb facilitat els acords bàsics menors i majors, clicant a un botó i veient reflectit en un teclat les tecles que s’haurien de pitjar i, a més, es reproduirà el so corresponent. A la segona part dita “Practicar”, el teclat enviarà un senyal de la tecla pitjada a l’aplicació, on aquesta et marcarà la tecla corresponent; aquest sistema està complementat amb la pestanya anterior, ja que pots fer que l’app et marqui quines notes has de tocar mentre tu ho toques.

Per la realització s’ha usat una placa Arduino MEGA amb elements compatibles i App Inventor per la creació de l’aplicació d’aprenentatge. El projecte funciona utilitzant un mòdul Bluetooth que tramet el senyal dels sensors magnètics que equivalen a les tecles, al telèfon intel·ligent i aquest efectua una resposta emetent el soroll corresponent a la tecla i la representa a un teclat digital de la pantalla.

Aquest treball pot interessar a gent amb passió per les noves tecnologies i la programació. També al professorat d’àmbit musical interessat en la innovació de metodologies d’ensenyament”.

INSTITUT PUIG DE LA CREU (Castellar del Vallès)

Títol: POÈTIQUES DE LA SUBJECTIVITAT FEMENINA: El llegat de Sylvia Plath, Adrienne Rich i Anne Sexton

Autora: Anna Fajardo  Tutora: Josep Lluís Badal

“Entre els poetes nord-americans del segle XX, destaquen pel seu caràcter transgressor Sylvia Plath, Adrienne Rich i Anne Sexton. Aquestes autores de tendència confessional prescriuen la subjectivitat a l’escriptura i escriuen amb una gran violència lírica. Les seves poètiques exploren des de la femineïtat, els sentiments de fúria, solitud i depressió envers les injustícies i tracten sovint qüestions tabú, com la sexualitat, la malaltia mental, l’incest o la menstruació.

Aquest treball de recerca té com a principal objectiu l’anàlisi i la comparació de les seves poètiques al voltant d’alguns dels seus punts de referència: la relació amb la figura paterna, el cos, el suïcidi i la maternitat. Aquest estudi ha estat guiat per preguntes com ara: què tenen en comú entre elles? Què aporta la seva obra a la poesia? Com volen trencar la presó del constructe verbal-social de l’època? Com s’enfronten al constructe de gènere? Existeix un nucli femení-poètic en les seves vides? I si és així, com es materialitza?

Aquest projecte és el resultat d’una lectura atenta i analítica de les seves obres. La cerca de paral·lelismes i contrasts entre les poètiques de les autores està complementada per un exercici d’escriptura creativa, la traducció d’un poema i una entrevista, a més de l’estudi exhaustiu de la vida de Plath. Aquest procés m’ha dut a la conclusió que sí que hi ha un nucli femení a la seva poesia.”.

Títol: INS PUIG DE LA CREU AMB UNA VISIÓ DE FUTUR SOSTENIBLE 

Autora: Anna Parada i Maria Ramírez  Tutora: Mercè Ordeix

“Tot i que la sostenibilitat ambiental ha esdevingut un tema molt important durant els darrers anys, no tothom és conscient de la necessitat de fer canvis per millorar el nostre entorn. Hem normalitzat moltes de les nostre rutines diàries sense ser conscients realment de les conseqüències de les nostres accions. Amb aquest plantejament inicial, l’objectiu del nostre projecte de recerca és donar resposta a la següent pregunta: Pot l ́Ins Puig de la Creu ser més sostenible?

Per respondre la nostra pregunta, hem investigat exhaustivament aspectes rellevants en relació a la sostenibilitat, centrant-nos sobretot en els factors ambientals. Tenint com a referència el nostre institut, hem fet un seguiment del consum d’aigua, electricitat i gas durant un període de X mesos i després d’analitzar els resultats obtinguts, hem fet propostes concretes per reduir aquests consums amb la finalitat d’arribar a ser més sostenibles en un futur proper.

Els resultats de les investigacions han estat significatius i hem pogut comprovar que fent alguns canvis en les nostres instal·lacions i modificant els nostres hàbits de consum, hi pot haver una reducció evident. En conseqüència, les emissions de CO2 també poden disminuir.

Més enllà de voler demostrar amb dades i evidències que podem ser més sostenibles, el nostre objectiu era arribar a la consciència dels nostres companys i companyes, intentant visualitzar el problema medioambiental i sobretot, donant petites solucions que tothom pot integrar en la seva vida diària. El coneixement de la importància de la sostenibilitat és clau perquè l’Ins Puig de la Creu emprengui el camí cap a la sostenibilitat. Aquest projecte pot ser útil per mostrar als joves que actuar és la millor manera de canviar les coses.”.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>