Robòtica i programació al seminari TAC

La robòtica i la programació ha centrat el treball de la tercera sessió del seminari TAC d’aquesta temporada.

Amb els mestres i professors que participen habitualment en el seminari vam realitzar quatre activitats de robòtica. L’objectiu era que els mestres, després de realitzar les diferents pràctiques, identifiquessin conceptes clau i competències vinculades a la programació i que ens permetien treballar a l’aula des d’un enfocament transversal.

Vam organitzar el seminari en cinc espais de treball diferents:

1. Espai Makey Makey

El Xavi Pérez mestre de l’Escola Enric Tatché ens va ensenyar a crear i configurar un piano casolà, els recursos: uns cartons, una mica de paper d’alumini, el Makey Makey i el Scratch.

2. Espai Mindstorms

El Nacho Galvez, professor de l’Escola El Turó, ens va portar dos robots fets amb Lego Mindstorm i amb l’ajut de dues tauletes, vam aprendre a programar diferents moviments per aquest robotets tan inquietants.

3. Espai El meu amic robòtic

Els fonaments del llenguatge de programació són més que importants, en aquest espai, a través d’un codi simple de fletxes, vam treballar la creació d’instruccions concretes i clares. Sense fer-ne un esment directe, vam treballar el concepte d’algoritme, de funció i de codificació.

4. Espai El professor silenciós

Amb el professor silenciós, una aplicació en línia de Toxicode i a través de la deducció i l’assaig error, vam començar a comprendre les normes del llenguatge de programació.

5. L’espai del mestre

L’escola necessita reflexió i un treball acurat que ens permeti connectar amb el currículum i les línies pedagògiques de treball. Amb aquesta intenció l’espai del mestre es va convertir en un espai de reflexió on vam anotar diferents aprenentatges que considerem importants, que s’apliquen amb la robòtica i la programació, i alhora esdevenen un fil connector amb competències importants, que cal treballar en altres àmbits.

Compartim aquí alguns dels comentaris que es van apuntar a l’espai del mestre

• És molt important acordar i conèixer els codis.
  • És important que el llenguatge/codi utilitzat sigui conegut per tots els participants (robot i programador)
  • L’activitat en si mateixa és motivadora i engrescadora. Es parteix d’un repte inicial, que mitjançant la formulació d’hipòtesi i la verificació o no d’aquestes, ens permet anar agafant confiança i superar petits reptes o dificultats. És gratificant poder superar-les amb la col·laboració de tot l’equip.
  • El repte d’aconseguir objectius
  • La robòtica presenta un material atractiu i molt motivador. El fet d’equivocar-te no es viu com un fracàs sinó com un repte a superar. Com a mestres hem d’aprofitar aquest fet per estimular als alumnes perquè continuïn provant.
  • Veure un resultat immediat els motiva a aprendre i a proposar-se nous reptes.
  • Emoció quan fas assaig-error i finalment arribes a una fita.
  • Situar-se en l’espai a treballar. Planificar els moviments a fer.
  • Treball en equip: engresca, motiva i emociona.
  • Arribar a acords. Consensuar criteris. Enfrontar-se a situacions d’assaig-error.

Per saber-ne més

Per preparar la sessió des del CRP hem estat analitzant diferents pràctiques i experiències didàctiques les més rellevants les hem agrupat en un àlbum de Pinterest de robòtica i programació.

També us deixem aquí el quadern de treball que vam fer servir a la sessió

Descarrega’t el quadern de treball de la sessió de robòtica i programació del seminari TAC

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *