Programació i robòtica des d’infantil i per a tota la primària

El 4 de febrer vam fer la 3a. sessió del seminari TAC. Seguint l’estil d’aquest curs, vam demanar-li al Xavi Pérez, mestre de l’escola Enric Tatché i molt entès en didàctica de la robòtica, que ens expliqués com han organitzat l’aprenentatge del pensament computacional.

Nen i robot. Fotografia de RoboCup2013 a Flickr
Fotografia de RoboCup2013 a Flickr

Ens va recomanar moltes i bones eines i ens va donar molts bons consells. Apuntem algunes de les idees que ens han semblat més interessants.

1- Què han de saber l’alumnat quan acabi l’últim curs de Cicle Superior?

Aquesta és la pregunta que els mestres de l’Escola Tatché van fer al professorat de tecnologia d’ESO,  la resposta va ser el punt de partida per dissenyar el pla d’aprenentatge per a tota l’escola. Des del final de la primària fins a educació infantil, es va fer una escaleta de continguts clau i una tria d’eines, i fet! Ja van tenir una planificació per a treballar la programació i la robòtica des d’educació infantil fins a l’últim curs de primària.

2- Direccionalitat, instruccions clares, funcions, loops i variables

El llenguatge de programació i el pensament computacional s’ha de treballar de forma progressiva, comprendre el concepte de direccionalitat és l’objectiu principal a educació infantil. Poc a poc, a primària s’introdueixen ja les funcions els loops i després les variables.

3- Bases de la programació sense ordinadors i sense programes

Programar no significa saber manipular una aplicació de programació, tot és molt més complicat: per saber llenguatge de programació cal aprendre a donar instruccions precises i concretes, cal estructurar els missatges, visualitzar el resultat final i definir les instruccions per arribar al resultat final esperat. Totes aquestes habilitats es poden i s’han de treballar sense l’ordinador. Existeixen jocs, retallables i recursos d’aula per adquirir els fonaments del pensament computacional, aprofitem-los.

4- Tria d’aplicacions, pel que fan i pel com ho fan

El Xavi ens comenta que perquè els alumnes treballin motivats, han vist necessari utilitzar diferents aplicacions, de vegades les bases de la programació no varien, però combinar diferents aspectes gràfics i utilitzar diferents aplicacions amb una narrativa peculiar, ajuda a motivar els alumnes i a mantenir-los interessants en la programació. De totes les aplicacions que ens van suggerir en trobareu l’enllaç a la presentació de diapositives.

5- Interdiciplinarietat, esclar!

A l’Escola Tatché, han anat evolucionant l’aprenentatge de la programació i la robòtica fins a incloure i combinar-la amb activitats d’STEAM, manualitats, tecnologia i creació amb materials reciclats i anglès. Els mestres porten molts anys d’esforç i ara estan treballant en un projecte d’innovació educativa que combina l’anglès amb la programació.

Si voleu descobrir i conèixer les aplicacions i recursos que ens va comentar el Xavi, feu un cop d’ull a la presentació:

Fes un cop d’ull a les aplis que ens ha recomanat el Xavi per a treballar robòtica i programació des de educació infantil fins a 6è de primària.