Programació i robòtica amb Lightbot

Aquest curs hem acordat que treballarem més a fons la programació i robòtica a l’aula. En cada sessió del seminari TAC i amb la col·laboració d’un/a mestre/a, parlarem d’una aplicació, activitat, dinàmica, etc. Es tracta de compartir la pràctica, que els docents que han provat i aplicat una eina ens ajudin a descobrir-la. L’objectiu és conèixer de primera mà bones alternatives per treballar de forma progressiva la programació i la robòtica educativa.

Lightbot, instruccions, procediments i loops

A l’Escola Escursell de Ripollet coneixen força bé Lightbot. Una de les mestres ens n’ha parlat i ha explicat com organitza les classes. Ens recomana que comencem amb la versió gratuïta de Lightbot, que, encara que és limitada ens permet organitzar unes quantes sessions de treball i ens ofereix la possibilitat de treballar des d’un ordinador convencional, no ens cal tenir mòbils o tauletes.

Què és lightbot?

Lightbot crear espais en els quals un robot ha d’encendre un nombre determinat de rajoles saltant-hi al damunt. Per jugar-hi cal triar una seqüència d’instruccions correcta perquè el robot faci la ruta per encendre totes les llums.

Amb ulls didàctics

Aquest joc permet un treball progressiu, cada alumne pot avançar al seu ritme, ja que està organitzant en petites activitats que vam augmentant la dificultat poc a poc. La deducció per assaig-error és la base de l’aprenentatge: cada exercici limita el nombre d’instruccions i és possible activar els moviments del robot per comprovar si estem triant les instruccions adequades.

Ligthbot introdueix tres conceptes bàsics de la programació:

1. L’economia de codi, menys és més en programació!
  2. Els procediments, quan una cadena d’instrucció s’ha d’emprar sovint cal crear un procediment i emprar-lo quan ens faci falta.
  3. Els loops, les instruccions repetitives tenen formes de simplificar-se.

Algunes aplicacions més bàsiques?

Doncs sí, comentant la proposta per emprar Ligthbot alguns participants van recomanar Code Kart, una aplicació per a tauletes i mòbils que ens permet introduir conceptes previs a la programació a educació infantil.

Fem un recull progressiu d’eines i recursos per treballar la programació i la robòtica

De menys a més. Va sorgir la idea de crear una escaleta progressiva per treballar la programació i la robòtica, des dels conceptes previs més bàsics i simples fins allà on ens veiem valents d’arribar. Per això de cada sessió va sorgint una proposta nova per a la sessió següent. Anirem recollint en un document les diferents propostes, de moment ja en tenim dues: Code Kart i Lightbot

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *