La bicicleta verda. Divendres coeducatiu

La bicicleta verde és una pel·lícula dirigida per una dona d’origen saudí anomenada Haifaa Al Mansour. És el primer llargmetratge filmat i dirigit per una dona a Aràbia Saudí. La directora del film parteix de fets reals a l’hora d’explicar la història, una història basada en la discriminació de les dones que viuen en el seu país, i a la vegada apropa a l’espectador la seva religió, la seva cultura i tradició, sense caure en cap moment en el victimisme.

La protagonista de la pel·lícula és Wadjda: és una nena alegre, valenta, divertida i emprenedora, que no té por a tot allò prohibit i no autoritzat. És una nena que trenca les barreres socials imposades jugant  amb el seu amic Abdullah, amb qui té prohibit jugar perquè és un nen i demanant  una bicicleta quan sap que les nenes no poden tenir-ne ni poden anar-hi pel carrer.

A la vegada es narren altres trames lligades a la protagonista: la història de la seua mare que no la permeten conduir i ha d’anar sempre amb un xofer, l’obligació d’anar tapada fins als turmells quan surt al carrer, el fet de no poder parlar amb altres homes, entre d’altres prohibicions. I a l’escola també és on es reflecteixen més limitacions que pateixen les dones: no poden jugar segons a quins jocs, no poden riure, no poden maquillar-se, no poden, no poden… I contra tot això Wadjda es rebel·la i lluitarà per aconseguir allò que desitja més: jugar amb el seu amic Abdullah i aconseguir la bicicleta tan desitjada.

Podeu veure la pel·lícula en aquest enllaç

És una pel·lícula que es pot visualitzar a partir de 5è de primària i també és aconsellable per als primers cursos d’ESO.

Us deixem algunes propostes didàctiques interessants per treballar amb l’alumnat:

La bicicleta verda. Pensar con el cine Irene de Puig

Madrimana.com. La bicicleta verde