Certamen de Lectura en Veu Alta 2024

Dimecres 13 de març vam dur a terme la semifinal Berguedà-Solsonès del Certamen de Lectura en Veu Alta a Puig-Reig.

Volem agrair la participació de l’alumnat lector, suplent i les famílies dels diferents centres educatius de la comarca (Setelsis, Vinyet, Escola de la Coma i IE Vall de Lord) a aquest certamen i us felicitem per la bona feina feta. També esperem que us hagi servit per allò que va ser creat: despertar l’interès per llegir i, també, per escoltar. I, sobretot, fer de la lectura una activitat divertida, col·laborativa i engrescadora, que us acompanyi al llarg de la vida i que us faci viure històries apassionants.

Agraïm, també, la col·laboració de l’alumnat, així com també de les professores, de l’optativa de teatre de l’INS de Puig-reig per delectar-nos amb les seves interpretacions de l’obra “Espècies en perill d’extinció” dividida en diferents esquetxos.

Al final de l’acte, el jurat ens va adreçar aquestes paraules:

Enhorabona a tots els participants! Sou uns lectors excel·lents i es nota que heu treballat molt i que gaudiu llegint; per això ha estat molt difícil determinar qui de vosaltres passa a la final territorial.

Abans d’acomiadar-nos, voldríem recordar algunes paraules dels grans mestres del gaudi de la lectura.

Per una banda, tal com deia Josep M. Aloy, “un llibre és una finestra oberta al món”; llegir ens obre les portes al coneixement, a la innovació, a la imaginació, a la creativitat, a la fantasia… tota una aventura (com la del capità Lluc que vol veure el mar o el vuitè nan, que no és un nan i vol ser cavaller; amb clubs que lluiten per canviar allò que no els agrada, com les vides breus que s’infiltren en mons nous per poder continuar existint i tenir un nom que potser amagarà tota una aventura, i més tard serà descobert per algú amb el mateix nom).

I per l’altra, recordant l’Emili Teixidor, citant paraules d’Steiner, “només s’entén bé un text quan es llegeix en veu alta”, perquè és aleshores, quan s’interpreta el text, que les paraules amb el seu ritme i la seva musicalitat ens obren el camí de la comprensió plena.

Llegiu, doncs, per aprendre, per gaudir, per ser una mica més feliços, més lliures i millors persones.

Llegiu, llegiu i llegiu!