Dia sense paper als centres del Solsonès

En el marc del Seminari de Coordinació d’Educació Ambiental al Solsonès, organitzat pel CRP del Solsonès i impartit pel CEDRICAT durant el curs escolar 2011-2012, es  va proposar realitzar una actuació conjunta entre tots els centres educatius de la comarca del Solsonès, per tal de donar continuïtat a l’experiència de treball conjunt del curs passat, quan es va realitzar la redacció conjunta del “Manifest del Medi Ambient”.
Després de diverses propostes es va acordar realitzar el “Dia sense paper” i complementar-lo amb activitats relacionades amb la generació d’aquest residu durant una setmana. L’objectiu d’aquesta activitat ha estat realitzar una actuació conjunta en l’àmbit de l’educació ambiental i reflexionar, proposar i consensuar actuacions de millora o bones pràctiques sobre l’ús del paper.

El “Dia sense paper” s’ha realitzat durant la setmana del 26 al 30 de març, cada centre el dia que millor li ha anat. Durant aquesta mateixa setmana, cada centre ha realitzat diverses actuacions per a conscienciar sobre  l’ús del paper als centres.

Per tal de fer difusió sobre les actuacions realitzades en els centres, s’ha realitzat una exposició que s’ha mostrat a l’estand del Consell Comarcal del Solsonès durant la Fira de Sant Isidre i que actualment s’està exposant pels diferents centres educatius.

Algunes de les idees que n’han extret els alumnes que hi han participat són:

• ESC El Vinyet. El tiquet de menjador ha desaparegut i uns quants botons han vingut, una pissarra ens ha arribat i amb uns quants números de plastilina s’han espavilat.
  • Escola Arrels I. Estalviant paper evitem la tala d’arbres, els gasos tòxics que s’utilitzen per a fabricar paper blanc i també la quantitat d’aigua i energia que cal per a fer paper nou.
  • ESC Setelsis. Segur que vam aprendre molt tenint ben present que cal cuidar els nostres recursos naturals per viure millor.
  • ZER del Solsonès. Ens hem adonat de que en moltes de les activitats d’aprenentatge que fem al centre utilitzem paper, però que si volem també hi podem trobar alternatives. També hem experimentat amb el paper i hem fet de la cuina el nostre laboratori.
  • ESC Vall de Lord i SI de Sant Llorenç de Morunys. L’augment del consum de paper al món i les previsions de futur són insostenibles, situació que requereix un canvi d’actituds per fer-hi front.
  • INS Francesc Ribalta. Amb aquesta activitat hem pogut constatar que llencem molt paper que encara podria fer algun servei i, sobretot, que no utilitzem bé les papereres de reciclatge.
  • Escola Arrels II. Aquest projecte té l’objectiu de fomentar la inclusió de les persones discapacitades, potenciant l’aprenentatge col·lectiu i al mateix temps, conscienciar a l’alumnat de la importància del reciclatge del paper.