Passem prop de quatre hores i mitja al dia entre pantalles, i la mitjana encara és més alta en els adolescents. Connectats a un cibermón on el consum és molt ràpid, i còmode, on la comunicació no requereix especials habilitats o convencions socials, on tenim a l’abast controlar la vida dels altres, on podem experimentar amb la nostra imatge o amb una identitat diferent a la física…
Podem educar el nostre cervell per aquest nou món que ens ha tocat viure? Li ho preguntem al neurocientífic David Bueno:
Com està impactant l’ús de la tecnologia al neurodesenvolupament? Perquè vivim en un món modern, però tu recordes als teus llibres que el nostre cervell es va forjar al paleolític…
El que s’ha vist és que la sensació de satisfacció que dona estar connectat a través de les xarxes és molt inferior a la que proporciona el contacte real. Estar dues hores xatejant no els genera la mateixa sensació de satisfacció, de recompensa, que estar simplement mitja hora parlant, xerrant, jugant, fent les activitats analògiques prèvies de l’era digital. És clar, com que en dues hores no en tenen prou, en busquen tres, i després són quatre, i després són cinc. I hi ha casos de molt més, fins i tot.
El que hauríem de fer és justament regular aquest ús, perquè es redescobreixin el plaer d’estar xerrant amb una altra persona, d’estar jugant, d’estar fent broma, o d’estar avorrit al costat d’una altra persona.