La música com a eina per al benestar emocional

Pensar en «MÚSICA» ens porta a pensar en una emoció o bé en una acció, un moment, una experiència estretament lligada a una emoció concreta. Efectivament, la música connecta directament amb les nostres emocions i, per tant, a través de la música podem arribar a regular-les.

En la societat actual tenim un ràpid i fàcil accés a la música. Moltes activitats les fem acompanyats de música i inclús n’escoltem quan nosaltres no ho hem previst, amb finalitats comercials. El fet de tenir la música tant a l’abast provoca que potser no hi parem tanta atenció i el fàcil accés i el seu ús comercial pot fer que la percebem com una mera distracció o passatemps. Però la música és molt més que això. L’art és la representació d’algun aspecte de l’experiència humana i permet comunicar-nos de forma metafòrica amb les nostres emocions.

“L’art és la representació d’algun aspecte de l’experiència humana i permet comunicar-nos de forma metafòrica amb les nostres emocions”

La música ens connecta amb nosaltres mateixos, ens convida a ser conscients de com ens sentim. Quan escoltem una peça musical, sigui una cançó o una obra instrumental, moltes vegades tenim una sensació de benestar, una sensació que inclús potser no sentíem abans del fet musical. Us convido a preguntar-vos quin aspecte d’aquella música us transmet aquesta sensació, què té aquesta música que em faci sentir així? A quina emoció em transporta? En ocasions, pot ser una música escoltada sense voler que em suggereixi una emoció. Però quan sóc jo qui va a buscar aquella música segurament tindrem la resposta a com em sento en aquell moment. D’aquesta manera podrem aprofundir en aquella emoció, fer-la més present i ser-ne més conscients.

Cal evitar ser autocrítics amb el que sentim, senzillament és la manera que té el cos de reaccionar en aquell ‘ara’. Escoltar i atendre el nostre cos aporta la capacitat de reflexionar i no simplement de reaccionar o funcionar en mode automàtic. Comprendre els nostres sentiments, pensaments i comportaments ens permet estar amb les nostres experiències enlloc que aquestes ens segrestin. Acompanyar-les i gestionar-les ens permetrà arribar a un estat de benestar.

La música alegre ens fa sentir millor, ens estimula i ens treu de la malenconia. El nostre cervell desenvolupa respostes positives davant de la música alegre perquè l’alegria pot ser un indicador fiable de la salut física i mental d’una persona. Així, si escoltem una música estimulant, alegre, festiva, serà indicatiu de com ens sentim en aquell moment i reforçarà encarà més la vivència d’aquella emoció. Per la mateixa regla de tres, podríem pensar que quan estem tristos el més lògic seria escoltar música animada. Però la música alegre es podria convertir en especialment irritant i potenciar el nostre sentiment de tristesa.

Quan ens sentim sols, incompresos, aïllats, superats, afligits, molt possiblement ens sentim atrets cap a una música més lenta, amb contorns melòdics suaus, a certes tonalitats… En aquestes circumstàncies una cançó trista la trobem reconfortant, ja que ens sentim compresos, escoltats, que no som els únics que estem vivint aquell sentiment i això provocarà una millora del nostre estat d’ànim. L’art ens emociona perquè ens ajuda a connectar amb veritats més elevades i ens fa sentir part d’una comunitat; en definitiva, fa que no ens sentim sols.

Per continuar llegint, clica aquí.