Escola inclusiva: què són i què fan les FEI

A Catalunya hi ha una vintena de formadores en educació inclusiva o FEI, unes figures encara poc conegudes la funció de les quals és acompanyar els centres educatius en el canvi de mirada que demana el decret 150/2017, i que passa per universalitzar els suports, eliminar barreres a l’aprenentatge i deixar de centrar-se en el dèficit de l’alumne. Parlem Mònica Català i Cristina Cegarra, les dues FEI del Consorci d’Educació de Barcelona.

Van néixer a principis de 2018 amb el nom de RAI, sigles que responien a “referents d’atenció educativa inclusiva”. Però un any més tard les sigles van mutar en FEI: “formadores en educació inclusiva”. La seva funció és ser agents que ajudin els centres educatius a posar en pràctica el nou decret 150/2017, d’escola inclusiva. En total, 19 docents: dues per cada servei territorial, excepte Terres de l’Ebre, que en té 1.

Deia la nota de premsa que l’aleshores Departament d’Ensenyament va enviar el 5 de febrer de 2018: “Els RAI han de donar a conèixer pràctiques de referència en el territori, han de col·laborar, des de la pròpia experiència, en la implementació de mesures i suports perquè els centres educatius avancin cap a cultures, polítiques i pràctiques més inclusives, i han d’impulsar la formació dels professionals dels centres per determinar i implementar processos de millora a l’hora de planificar la gradació i la intensitat de les mesures i suports que necessiti cada alumne”.