El llenguatge musical a la petita infància

La música incideix d’una manera natural en els aspectes cognitius, motrius i emocionals de les persones i és per això que aquesta esdevé molt important en el desenvolupament dels infants.

La música és, segons la seva definició tradicional, l’art de combinar els sons successivament i simultàniament, amb ordre i equilibri, dins un temps determinat.

És un element que trobem present al llarg de la nostra vida, formant part de la nostra cultura i de la nostra societat. Vivim envoltada d’ella i hem de gaudir-la, però també l’hem d’aprendre a utilitzar amb l’objectiu d’extreure benefici de tot allò que ens pot aportar, no tan sols a nivell intel·lectual sinó també a nivell emocional.

Els estudis sobre l’escolta musical confirmen que els infants, entre les 24 i les 30 setmanes de gestació, ja escolten i senten les vibracions sonores de l’interior i l’exterior del cos de la seva mare, i evidencien que durant el primer any de vida analitzen els estímuls sonors, i se senten atrets pels canvis de les estructures harmòniques i rítmiques, predisposant-se a aprendre-les.

En general, els estudis destaquen que els estímuls musicals constitueixen un aliment per al cervell, i que la sensibilitat que desenvolupen els nens i les nenes té efectes positius sobre la concentració, l’atenció i la memòria.

La música l’entenem com un llenguatge i, per tant, serveix per comunicar-nos i per expressar-nos.

Posar totes les eines que tinguem a l’abast és fonamental perquè els infants se submergeixin en aquest llenguatge d’una forma natural i perquè ho facin des de vessants ben diverses, des d’una actitud d’escolta, d’observació, de provocació, d’entusiasme i d’emoció.

Per fomentar-ho, l’audició musical ha de formar part de la quotidianitat de l’escola bressol. Per això és molt important tenir cura dels materials i les propostes que oferim i que han de permetre escoltar música diversa, en diferents moments i amb múltiples finalitats.

D’aquesta manera ens pot ajudar a crear moments de calma i de relaxació, per trencar el ritme d’una activitat a una altra, però també ens ha d’ajudar a afavorir molts moments d’atenció i aprenentatge.