21 de març Dia Mundial de la Poesia. Concepció Casanova i Danés

La Unesco va declarar el dia 21 de març Dia Mundial de la Poesia. Per celebrar-ho, la ILC —amb la col·laboració de diverses entitats públiques i privades— celebra una gran festa de la paraula i les lletres i fomenta tot un seguit d’iniciatives, presencials i/o a través de la xarxa, arreu dels territoris de parla catalana. Es fa la tria d’un poema que es tradueix a nombroses llengües, mostrant la riquesa mundial de la poesia en un joc de tornaveu poètic de gran extensió territorial (amb celebració des d’Alacant a l’Alguer, i des de la Franja a Puigcerdà).

Per celebrar-lo en aquesta edició, hem escollit el poema “Si puc” de
Gabriel Ferrater, de qui enguany commemorem el centenari del naixement i el cinquantenari de la mort, i l’hem fet traduir a vint-i-dues llengües, entre les quals hi ha
les més parlades del país, l’aranès, el llatí, el grec i l’esperanto.

Particularment nosaltres, des del Ripollès, rendim homenatge a una dona i de casa, una gran desconeguda a la seva comarca. Concepció Casanova i Danés, (#Campdevànol, 1906 – Sant Boi de Llobregat, 1991) filòloga, poetessa, mestra i traductora.

Algunes notes de l’esbós biogràfic de Concepció Casanova i Danés de Jordi Casanova i Roca

Així, des de l’any 1933 fins al 1936 la veiem responsable de cursos monogràfics com «La poesia a l’escola»,
de treballs de seminari i laboratori (El llenguatge en el nen) i, en col·laboració amb la Dra. Margarida Comas,
d’uns altres tallers, com per exemple «La formació dels conceptes científics i del llenguatge del nen».
Finalment, cal assenyalar que fruit de la seva dedicació a l’estudi de la
literatura i també de la seva experiència com a mestra de l’Institut Escola va
publicar el treball «La poesia a l’escola».