El curs passat el Departament d’Educació va iniciar el programa Unitats d’Acompanyament i Orientació (UAO). Es tracta d’un programa que es va posar en marxa el passat gener i que té una durada prevista de tres cursos escolars (per tant, fins al curs 2023-2024). Aquesta iniciativa ha estat finançada amb els fons europeus Next Generation EU.
L’àmbit d’actuació de les UAO és dins del sistema educatiu i estan formades per especialistes de la pedagogia, psicologia i psicopedagogia. Les UAO es poden trobar ubicades als Serveis Educatius de Zona, en el nostre cas al Servei Educatiu del Ripollès.
El seu objectiu principal és la millora de l’absentisme i l’abandonament en les etapes d’ensenyaments obligatoris i bàsics (primària, ESO i cicles formatius de grau bàsic) de l’alumnat que presenta necessitats derivades de la dificultat de la regulació emocional i la salut mental.
Per tant, les UAO atenen l’alumnat que presenten:
– Absentisme o risc d’abandonament amb necessitats associades a dificultats en la regulació emocional i/o de salut mental (funció reparadora)
– Necessitats associades a dificultats de regulació emocional i/o de la salut mental amb possible risc d’absentisme o abandonament (funció preventiva)
A part de forma part d’una d’aquestes dues categories, l’alumne o alumna ha de complir els següents requisits:
– No presentar necessitats educatives especials, ja que aquest alumnat requereix mesures i suports intensius.
– Han de tenir un marge de millora que permeti una intervenció eficient i d’èxit.
– No tenir el seguiment habitual d’ un o una professional o d’ un servei especialitzat.
– Tenir o no un informe de necessitats específiques de suport educatiu.
Els àmbits d’actuació de les UAO són:
– Amb l’alumnat (atenció individualitzada, grup petit o amb el seu grup classe a l’hora de tutoria juntament amb el tutor/a)
– Amb l’entorn familiar de l’alumnat (entrevistes i sessions informatives)
– En l’entorn escolar de l’alumnat (tutoria, equips docents, claustres pedagògics, reunions de cicle o nivell)
La derivació de l’alumnat es fa través de la CAEI (Comissió d’Atenció Educativa Inclusiva).
La proposta de les UAO és oferir un acompanyament periòdic a l’alumnat, la majoria de vegades un o fins i tot dos cops per setmana. Això permet un seguiment intensiu que facilita el vincle del professional amb l’alumnat i les seves famílies, i que permet un treball més profund.
La intervenció de les UAO es centra en aspectes de l’educació emocional, la salut mental i l’orientació educativa i professional.
Es basa en la proposta d’estratègies, eines i recursos pedagògics per a la millora del benestar emocional de l’alumnat, millorant possibles situacions d’absentisme, prevenint l’abandonament i facilitat l’accés als aprenentatges i a l’èxit acadèmic, personal i social.
Com va dir Aristòtil: “Educar la ment sense educar el cor, no és educar en absolut”.
En cas de dubte, pots contactar amb nosaltres a través de:
Telèfon: Telèfon: 972700918 (extensió 2)
Correu electrònic: lbesalu@xtec.cat
Documents de referència:
- Informació sobre les UAO: https://espai.educacio.
gencat.cat/Alumnes/Atencio- diversitat/Unitats- acompanyament-orientacio/ Pagines/default.aspx - Qüestionari de selecció de casos UAO: https://form.typeform.
com/to/MDy3EZA9?typeform- source=espai.educacio.gencat. cat
- Departament d’Educació (19 de juliol de 2022). Documents per a l’organització i la gestió de centres. Gestió del centre. Curs 2022-2023. https://documents.espai.educacio.gencat.cat/IPCNormativa/DOIGC/DOIGC_Gestio.pdf
- Alba Bonmatí (25 de juliol de 2022). Canviem la mirada: les Unitats d’Acompanyament i Orientació (UAO). https://pedagogs.cat/reg/ca/5521