Servei Comunitari

El Servei Comunitari va destinat als alumnes de 3r i 4t d’ESO, amb la finalitat de garantir que els estudiants, al llarg de la seva trajectòria escolar, experimentin i protagonitzin accions de compromís cívic, aprenguin en l’exercici actiu de la ciutadania, i posin en joc els seus coneixements i capacitats al servei de la comunitat. La durada d’aquest projecte és mínim de 20 hores (10h d’aprenentatge i 10h de servei).

Els objectius del Servei comunitari són:

• Desenvolupar la competència social i ciutadana, afavorint una actitud crítica i compromesa davant la societat, per tal d’esdevenir membres actius en una societat catalana democràtica i participativa.
  • Desenvolupar habilitats relacionades amb el disseny i realització de projectes i amb el treball d’equip.
  • Donar a conèixer a l’alumnat i les seves famílies la xarxa associativa i les entitats de l’entorn, per tal de promoure la participació dels joves.
  • Promoure el treball en xarxa entre els diferents agents educatius de l’entorn.
  • Donar una resposta educativa a les necessitats emergents de l’entorn escolar.
  • Augmentar la participació en el teixit associatiu i les entitats de caire social per fomentar el compromís amb la construcció d’una societat més justa, cohesionada i arrelada al territori.

Els àmbits per desenvolupar projectes de servei comunitari són:

• Acompanyament i suport a l’escolarització
  • Suport a necessitats bàsiques
  • Intercanvi generacional
  • Medi ambient
  • Participació ciutadana
  • Patrimoni cultural
  • Projectes de solidaritat i cooperació
  • Preservació i manteniment del medi urbà
  • Lleure

Les funcions dels centres recollides en els Documents per a l’organització i la gestió dels centres són:

• Vincular el Servei Comunitari al projecte educatiu del centre i al currículum
  • Vincular el Servei Comunitari a les necessitats de l’entorn
  • Incloure el projecte a la programació anual de centre, avaluat pel consell escolar i aprovat pel director o directora
  • Fer la planificació pedagògica i curricular del projecte: activitats d’aprenentatge, activitats de servei i criteris d’avaluació
  • Concretar aspectes funcionals:
    • Autorització de les famílies
    • Elaboració d’un document de compromís amb les entitats
  • Planificar el reconeixement del projecte: actes institucionals, lliurement de diplomes, etc.

Pel que fa a la qualificació cal tenir en compte:

• El Servei comunitari té consideració de projecte transversal amb incidència en la qualificació global de la matèria, o matèries, a la qual estigui vinculat.
  • La informació sobre la realització del Servei Comunitari, quan s’escaigui, s’ha d’incloure en les actes en els termes: “NF” (no fet), FT (fet) i FA (fet amb aprofitament).
  • No es considera matèria amb avaluació negativa a efectes de pas de curs i d’obtenció del títol de graduat en ESO, perquè s’avalua amb relació als àmbits associats a les matèries i als àmbits transversals que hi intervenen.

DOCUMENTACIÓ

Enllaços Servei Comunitari

• Enllaç a l’xtec: normativa, documentació, models transferibles, preguntes freqüents, enllaços d’interès…
  •  Intranet del Departament: Conveni i enquesta de seguiment. (Skip Navigation LinksInici > Gestió de centres > Projectes educatius > Servei comunitari )