Recursos pel “Dia internacional de la llengua materna”

Dia Internacional de la Llengua Materna (21 de febrer) « Enganxa't al catalàEl dia 21 de febrer és el dia Internacional de la Llengua Materna, el qual va ser proclamat per la UNESCO l’any 2000, i se celebra cada any a tot el món per promoure la diversitat lingüística i cultural, i el plurilingüisme.

Amb motiu d’aquest dia, des de l’equip LIC del servei educatiu de Mataró es vol visibilitzar la gran diversitat lingüística que hi ha a Mataró, amb 102 nacionalitats que conviuen a la ciutat i unes 120 llengües. Aquí podeu trobar un recull d’aquest any de les llengües parlades a la ciutat, tenint en compte que n’hi ha d’altres que també es parlen als països descrits.

 

Davant la riquesa lingüística que podem tenir en el nostre centre educatiu, des del Pla Educatiu d’Entorn s’ha apostat per celebrar aquest dia, i us animem a fer-la visible, ja que la llengua materna és un factor important a tenir present educativament.

Les escoles, instituts i escoles d’adults de la ciutat que dinamitzin activitats de sensibilització, podeu fer-ne difusió a través del #llenguamaterna o @Mataró.

PROPOSTES I BONES PRÀCTIQUES

El Pla Educatiu d’Entorn ha elaborat un dossier on podreu trobar algunes propostes per treballar a l’aula des d’infantil a secundària i adults. Hi trobareu enllaços a vídeos, cançons, activitats i altres materials per visibilitzar la riquesa lingüística que ens envolta. Aquí, us deixem un petit tast d’algunes idees més senzilles.

Educació Infantil i Primària
Educació Secundària i adults
  • Escriure paraules amb totes les llengües que hi ha en el centre (t’estimo, hola, benvingut…), categorització global i universal.
  • Lectura en veu alta de textos amb les diferents llengües.
  • Tallers de grafia.
  • Escriure frases fetes.
  • Mapamundi de les diferents llengües.
  • Cantar una cançó amb les llengües de l’aula.
  • Que els alumnes siguin els que ensenyin peculiaritats de la seva riquesa lingüística.
  • Escriure paraules amb totes les llengües que hi ha en el centre (t’estimo, hola, benvingut…)
  • Lectura en veu alta de textos amb les diferents llengües.
  • Tallers de grafia.
  • Escriure frases fetes.
  • Mapamundi de les diferents llengües.
  • Cantar una cançó amb les llengües de l’aula. Buscar cançons de referents d’altres llengües.
  • Enquesta per extreure la diversitat lingüística del centre.

I per a totes les etapes, recursos web i bibliografia per a visibilitzar i incloure el xinès als centres educatius amb l’objectiu de contribuir pedagògicament a una mirada inclusiva en un món globalitzat.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>