Nou material disponible: Correcull

Des de l’Agència de Residus de Catalunya amb el suport del Dept. D’Educació, us hem creat el següent recurs a fi d’oferir-lo a les escoles que volen participar a les campanyes de recollides de residus en espais naturals promovent serveis comunitaris i projectes d’aprenentatge més vivencials, com és la Campanya Europea Let’s Clean Up Europe! coordinada per l’ARC i el projecte Correcull impulsat pel Servei Educatiu de l’Alt Empordà.

La Campanya Let’s Clean up Europe! consisteix a realitzar accions de neteja en espais naturals del nostre entorn per part dels ciutadans i de la mà d’associacions, administracions, empreses, escoles o universitats. Aquest esdeveniment, emmarcat en el projecte de la Setmana Europea de la Prevenció de Residus, celebra la seva 10 edició i té vocació d’agrupar totes les activitats de recollida de residus en una agenda d’activitats comuna, consultable a: residus.gencat.cat/agendalcue.

A Catalunya la campanya està coordinada per l’Agència de Residus de Catalunya i rep el suport d’Ecovidrio, de la Representació de la Comissió Europea a Barcelona i de la Diputació de Barcelona. En l’actualitat més de 600 centres escolars, repartits per totes les comarques de Catalunya duen a terme aquesta actuació ambiental creant situacions d’aprenentatge gràcies a recursos compartits, com el Servei Comunitari creat amb el Departament d’Educació, aportant dades en recerques de Ciència Ciutadana emprant diferents aplicacions, debatent mesures de prevenció de residus per traslladar-les als consistoris municipals i responsables d’espais naturals…

Tots els Centres de Recursos Pedagògics i Camps d’Aprenentatge de Catalunya podran disposar d’un kit de recollida de residus per a ser incorporat a la mediateca del Centre de Recursos Pedagògics.

L’objectiu del kit és facilitar a les escoles de Catalunya l’accés a un material reutilitzable i compartit per facilitar el desenvolupament de la campanya ambiental a partir de l’estructura territorialitzada dels Centres de Recursos Pedagògics, per part dels centres que ho sol·licitin al llarg de l’any escolar. Tal com ens han manifestat en les reunions de valoració.

Fitxa tècnica
Descriptor: contenidor 90l serigrafiat de residus amb rodes
Dimensions: 40x90cm
Pes: 15 kg
Llistat de material del Kit de recollida
1 carpeta transparent amb 4 pòsters informatius
1 Retolador no permanent
23 Parells de guants Talla S
50 Bosses individuals transparents (25) o nansa (10)
10 Sacs grans per indicar tipologia de residu
10 Pinces de recollida de residus
1 Balança
1 Banderola reutilitzable resultats aconseguits

Com podem utilitzar el material?
1. Formant part de la campanya Let’s Clean Up Europe.
1. Escola s’inscriu a la campanya mitjançant enllaç SDR
2. El CRP pot sol·licitar formacions territorialitzades o emprar les sessions virtuals disponibles web.

Com organitzar una acció de neteja: Es disposa del Manual de com organitzar una acció de neteja i la guia metodològica vinculada al servei comunitari. Les escoles tenen 3 formes de participar:

 Senzilla: Recollir residus, separar per grans fraccions i pesar, i debatre les mesures per evitar nous abocaments, traslladant conclusions als responsables de l’espai.
 Científic: Fer un mostreig per caracteritzar els residus de 600m2: App eLitter (boscs i rius) i App Marnoba (Platges).
 Pro: Fotografiar per geolocalitzar els residus recollits i analitzar dades: App Litterati unint-se al repte Catalunya Clean Up Challenge (codi Catalunya).

Un cop finalitzada, l’escola retorna el kit net al CRP i enviar una imatge de la fitxa de resultats a traves del formulari de valoració del SDR o al correu setmanaprevencio.arc@gencat.cat

2. Custodiant, lliurant i vetllant pel [kit de recollida de residus]. Com a material en préstec per a les escoles. Exemple Web XEPNCC
3. Generant un espai/categoria web específic de la campanya, dins dels NODES de cada CRP. Com a contenidor d’experiències i recull de dades comarcals dels centres participants en cada edició. Exemple Web XEPNCC

Aquest kit bé acompanyat de diferents recursos didàctics per treballar a l’aula que podeu trobar en els
següents enllaços.

1. Servei comunitari
2. Correcull
3. BioLectures

Si teniu cap dubte, o necessiteu una explicació complementaria, al vostre servei territorial o CRPs, des de l’Agència de Residus de Catalunya podem participar en alguna de les vostre reunions per explicar el projecte en 10 o 15 minuts.