Seguint el rastre

Taller de rastres

Nivell

CM i CS d’educació primària i primer cicle d’ESO. Adaptable a altres nivells.

Durada

2 hores

Àrea / Matèria

Coneixement del medi, Biologia i Geologia

Objectius
  • Diferenciar diferents tipus de rastres: procedents del desplaçament, de l’alimentació, de l’hàbitat o de restes corporals.
  • Descriure i classificar, utilitzant claus dicotòmiques i guies de natura, alguns dels rastres
  • Valorar la biodiversitat d’una zona i la seva importància
  • Estimular l’observació de la natura
Descripció

Tenint en compte que moltes espècies són difícils d’observar directament en un medi natural, el taller vol donar a conèixer com es pot identificar la fauna que habita al nostre entorn sabent observar i identificar diferents tipus de rastres.

El taller, que es realitza en una aula, s’inicia fent una introducció de què és un rastres, així com de les diferents tipologies de rastres més comuns que trobem en el nostre entorn, tot mostrant-ne alguns exemples. A partir d’aquí, i en petits grups, l’alumnat treballa de forma autònoma per identificar-ne alguns:

• Petjades dels principals grans mamífers amb una clau dicotòmica
  • Femtes dels principals grans mamífers amb una clau dicotòmica
  • Observació de restes corporals amb lupes binoculars
  • Caracterització de diferents cranis
  • Identificació amb una guia de camp d’espècies d’aus a partir de plomes

Durant l’activitat, l’alumnat recull totes les observacions en unes fitxes d’identificació de rastres.

Observacions

És recomanable realitzar aquesta activitat com a complement d’una sortida de camp en un entorn proper per buscar i observar rastres, que pot lligar amb l’activitat El paisatge, el riu i el bosc de ribera, Carreu. Cingles, alzines i voltors, així com amb l’activitat Què amaga el nostre bosc?

Material