La memòria de la terra

Itinerari geoambiental i paleontològic per la Conca Dellà

2014-04-28-12-52-00Nivell

2n cicle d’ESO, Batxillerat i Cicles Formatius (es pot adaptar al primer cicle de la ESO)

dia sencer

Àrea / Matèria

Biologia i Geologia i Ciències de la Terra i del Medi Ambient.

Objectius
  • Identificar els trets geològics que permeten entendre la formació dels Pirineus
  • Analitzar i observar els elements geològics, paleontològics i hidrogràfics del territori
  • Reconèixer la influència de l’activitat humana en el processos geològics de l’entorn i com aquests incideixen a la societat
Descripció

La sortida, que s’emmarca a l’entorn de la Conca Dellà, s’adapta als interessos del centre educatiu. Es poden realitzar diverses activitats i parades que es concreten conjuntament amb el centre:

• Es pot iniciar l’activitat amb la interpretació geològica i històrica a partir de l’observació del paisatge des del mirador de Claret o de Comiols, segons el punt d’arribada del centre. En aquesta introducció l’alumnat entendrà la formació del Pirineu i del relleu que s’observa, conseqüència dels mateixos processos geològics.
  • Icnites de La Posa: jaciment paleontològic on es realitza un estudi per interpretar les principals marques de la roca, coetani a l’època dels dinosaures.
  • Encavalcament d’Abella de la Conca: en aquest indret l’alumnat toca amb les seves pròpies mans la bretxa de falla i el pla d’encavalcament conseqüència d’un dels principals encavalcaments del Pirineu, i més fàcilment interpretable.
  • Estanys càrstics de Basturs: s’interpreta la formació d’uns estanys càrstics singulars.
  • Icnites d’Orcau: jaciment paleontològic on es fa un tancament de l’activitat relacionada amb el món dels últims dinosaures iniciada a les Icnites de La Posa.

Cal portar calçat i roba còmoda i adequada a l’estació de l’any.
El desplaçament amb autocar va a càrrec del centre escolar.
Si es vol visitar el museu d’Isona i Conca Dellà s’ha d’abonar el preu de l’entrada corresponent.

Materials
Fitxa didàctica

En el següent enllaç podeu descarregar la fitxa didàctica completa, on trobareu tota la informació necessària per a la vostra programació (continguts, competències, objectius…).