PRESENTACIÓ
El Camp d’Aprenentatge (CdA) de Tremp és un servei educatiu de suport a la docència integrat a la xarxa de camps d’aprenentatge i entorns d’aprenentatge del Departament d’Educació. Aquests ofereixen al professorat i als centres docents la possibilitat de desenvolupar projectes de treball per a l’estudi i l’experimentació en un medi singular de Catalunya, i realitzar sortides docents fora del centre amb un ventall ampli d’activitats pautades.
En els seus inicis, el CdA de Tremp va néixer com a Entorn d’Aprenentatge gràcies al Departament d’Educació, el Consell Comarcal del Pallars Jussà, l’Ajuntament de Tremp, l’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya i el Servei Educatiu dels Pallars, tots implicats en la gestió i funcionament de l’EdA de Tremp i aportant-hi diferents recursos i suports. Des del curs 2023-2024, l’EdA de Tremp passa a ser Camp d’Aprenentatge.
L’objectiu general del Camp és afavorir i facilitar el procés d’ensenyament-aprenentatge dels continguts curriculars a partir de la observació directa d’elements del patrimoni del Pallars Jussà (geològic-medi ambiental, històric – artístic i tecnològic – hidroelèctric) amb la participació activa de l’alumnat i des d’una òptica competencial.
Tremp i la comarca del Pallars Jussà presenten una àmplia riquesa patrimonial. La singularitat i el tret diferenciador del territori és, però, el patrimoni industrial de les centrals hidroelèctriques, els castells de frontera del Segle XI (i d’altres restes arqueològiques i històriques) i, sobretot, el patrimoni geològic. D’aquesta manera, per potenciar, preservar, divulgar, posar en valor i, especialment, per que les comunitats locals puguin gaudir aquest riquesa, a partir del mes d’abril de 2018, aquesta zona a rebut l’acreditació de Geoparc Mundial de la UNESCO.
L’excepcionalitat de la riquesa geològica de la zona fa que aquesta sigui un entorn especial per a l’estudi de la geologia tant a nivell divulgatiu com universitari i d’investigació. Cada any centenars de geòlegs (universitats, companyies petrolieres …) d’arreu del món visiten la zona, on realitzen estudis de camp estratigràfics i paleontològics.
L’eix fluvial Flamicell-Noguera Pallaresa (Pallars Jussà) té una xarxa de 9 centrals hidroelèctriques construïdes entre el 1912 i 1940 i una altra de bombeig pur, la central reversible de Sallente, dels anys 80, que completa aquesta xarxa.
Els conjunts arquitectònics medievals de Mur, Llordà-Covet i Llimiana, entre altres, permeten endinsar-se en una època marcada pels castells de frontera del segle XI. Aquest elements completen l’extraordinària riquesa patrimonial de la comarca.
És per tot això que s’ofereix una oferta educativa centrada en la geologia, les hidroelèctriques i la història, la qual es complementa amb propostes on es treballen altres aspectes naturals, socials i artístics, a través de l’observació i anàlisi d’elements destacables del patrimoni pallarès.
Esperem que la proposta del CdA esdevingui un recurs motivador per l’alumnat i s’ajusti als interessos curriculars i competencials del professorat i dels centres.