Viure entre volcans. Risc o oportunitat S

Viure entre volcans. Risc o oportunitat (S)

 

Viure al bell mig del Parc Natural de la zona volcànica de la Garrotxa. Un risc o una oportunitat?

ÀMBIT CIENTIFICOTECNOLÒGIC

DIMENSIÓ INDAGACIÓ DE FENÒMENS NATURALS I DE LA VIDA QUOTIDIANA

Competències bàsiques:

ÀMBIT CIENTÍFICO-TECNOLÒGIC

C2. Identificar i caracteritzar els sistemes biològics i geològics des de la perspectiva dels models, per comunicar i predir el comportament dels fenòmens naturals.

C10. Prendre decisions amb criteris científics que permetin preveure, evitar o minimitzar l’exposició als riscos naturals

C11. Adoptar mesures amb criteri científic que evitin o minimitzin els impactes mediambientals derivats de la intervenció humana.

ÀMBIT SOCIAL

C6. Aplicar els procediments de l’anàlisi geogràfic a partir de la cerca i de l’anàlisi de diverses fonts, per interpretar l’espai i prendre decisions.

ÀMBIT PERSONAL I SOCIAL

C4. Participar a l’aula, al centre i a l’entorn de manera reflexiva i responsable.

ÀMBIT DIGITAL

C5. Construir nou coneixement personal mitjançant estratègies de tractament de la informació amb el suport d’aplicacions digitals.

CONTINGUTS

Continguts d`àmbit cientificotecnològic i àmbit social:

  • Normativa i funció dels espais naturals protegits: Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa i Reserva Natural.
  • Plantejament de preguntes sobre les característiques de fenòmens i la valoració del seu interès per ser investigades.
  • Identificació de variables per obtenir evidències sobre com es produeixen fenòmens geològics.
  • Estructura interna de la geosfera.
  • Roques magmàtiques i minerals. Aplicacions més freqüents, importància econòmica i gestió sostenible.
  • El modelat del relleu. Els agents geològics externs (vent, pluja, gel, riu) i els processos de meteorització, erosió ,transport i sedimentació.
  • Canvis a la superfície de la Terra relacionats amb els agents geològics interns: tectònica de plaques, distribució del vulcanisme i la sismicitat.
  • Adaptacions d’animals i plantes en un ecosistema com és La Fageda.
  • Importància de mantenir la biodiversitat.
  • El paisatge com a resultat de la interacció entre l’home i el medi.
  • Evolució que ha sofert el paisatge a causa del vulcanisme.
  • Orientació i representació de l’espai: la brúixola, el mapa geològic i topogràfic. 

Continguts d’àmbit digital: aquests aniran en funció del producte final que decideixi elaborar el centre educatiu.

  • Eines d’edició de documents de text, presentacions multimèdia i processament de dades numèriques.
  • Llenguatge audiovisual: imatge fixa, so i vídeo.
  • Fonts d’informació digital: selecció i valoració.
  • Selecció, catalogació, emmagatzematge i compartició de la informació.

Continguts d’àmbit personal i social

  • Habilitats i actituds per a la participació: comunicació, empatia, assertivitat, respecte…
  • Dinàmiques participatives: pluja d’idees, plantejament de dubtes…

 

Requeriments de l’activitat:

  • Activitat introductòria de motivació de la SD

L’alumnat que ve a fer estada al CdA de la Garrotxa rep un vídeo on diferents testimonis que, actualment, viuen a la Garrotxa, ens expliquen quines són les avantatges i/o els inconvenients de viure en aquesta terra. En acabar el vídeo, el testimoni d’un geòleg ens dóna la seva visió més científica i planteja als alumnes la pregunta que serà el fil conductor de la SD: Viure entre volcans, penseu que és un risc o una oportunitat?

  • Recerca d’informació

A partir de la pregunta plantejada, l’alumnat, distribuït en diferents grups d’investigadors (un grup d’avantatges i un d’inconvenients) hauran d’analitzar diferents articles que recolzen una o altra visió. També es poden fer diferents grups que estudiïn una visió o l’altra, analitzant, cada un d’ells un article diferent.

Temàtica dels articles facilitats per a cada una de les visions:

RISCOS: geològics i ecològics-socials.

OPORTUNITATS: qualitat de vida, agrícola-ramadera-culinaria, turística, investigació-formació, inspiració artística.

Avaluació:

L’objectiu principal de la seqüència és que els alumnes marxin del CdA amb els arguments necessaris, segons el rol assumit, per tal de poder defensar la seva postura en el debat que hauran de realitzar a l’aula.

A partir de les conclusions preses en el debat es proposa l’elaboració d’un producte final que en deixi constància. Per a la seva elaboració i posterior avaluació es faciliten una sèrie d’eines que el professorat del centre pot utilitzar o adaptar a les seves necessitats.

Eines facilitades:

  • Formació durant la trobada de coordinació per tal d’elaborar la pròpia ruta virtual, amb el programari Tour creator. Aquesta eina pot servir per elaborar el propi producte final. Això seria l’ideal per tal de garantir l’elaboració d’un producte final lligat a la seqüència.
  • Visita virtual “Viure entre volcans” de Google Poly (no funciona bé amb Explorer), que planteja qüestions a l’alumnat per tal de fomentar el debat que doni resposta a la pregunta plantejada: risc o oportunitat?
  • Rúbrica pel professorat per facilitar avaluació de la seqüència didàctica.

A partir d’aquestes eines s’espera que l’alumnat i professorat escullin el producte final que cregui més convenient en funció dels seus objectius específics de l’estada al CdA, les seves possibilitats, facilitats…

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>