Alumnes de l’Institut Lluís Vives investiguen la riera

El dijous i divendres 21 i 22 de gener els alumnes de 1r d’ESO  d’aquest Institut del barri de Sants de Barcelona han fet un estudi a fons d’alguns trams de la nostra riera.

4Han començat reflexionant sobre de quines maneres es pot investigar la riera. Amb l’ajuda de l’aplicació Google Earth han situat on és la riera i han fet l’inventari del material que cal endur-se per fer el treball de camp.

Un cop a la riera n’han fet una descripció i, ja per grups, han mesurat la temperatura de l’aigua i la de l’aire. Amb un pot de vidre han olorat l’aigua, han mirat la seva transparència i han comprovat si feia escuma. Amb una cinta mètrica, un flexòmetre, un tap de suro i un cronòmetre han pres dades per calcular després la velocitat i el cabal de la riera.
A continuació han agafat mostres dels vegetals que viuen dins i al voltant de la riera i els han identificat, tot especificant si eren al·lòctons o autòctons.
La recollida dels invertebrats i vertebrats que viuen a la riera ha estat la part més motivadora; el segon dia han trobat força més espècies diferents: nimfes d’efímeres, d’espiadimonis i de libèl·lules, gambetes d’aigua dolça, larves de mosca negra , mosquits d’eixam, sabaters, nedadors d’esquena, barretets, limnees i un barb cua-roja.
Un cop a l’aula, la identificació dels animals ha estat força àgil ja que coneixien molt bé el maneig de la lupa binocular; la suma dels índexs biòtics de contaminació dels invertebrats ens ha revelat una vegada més la qualitat mediocre de la riera.

El primer dia vam poder viure en directe la metamorfosi d’una efímera que, un cop convertida en adult aeri, ens va deixar la seva muda que hem pogut observar els dos dies!

Fins a la propera!

Si voleu saber més coses d’aquests animalons podeu consultar al menú superior d’aquest web, l’apartat de divulgació dedicat als animals de la riera.