Aprenem a conèixer la producció de biomassa del bosc de Collserola

Aquest dimarts dia 1 de febrer de 2022, l’alumnat de segon de batxillerat de l’Institut Francesc Ferrer i Guàrdia de Sant Joan Despí ha realitzat una indagació per conèixer la biomassa i producció d’un bosc de pi blanc als boscos de Collserola, amb l’assessorament del Camp d’aprenentatge de Can Santoi.

Hem partit dels interessos dels nois i noies, que s’han preguntat: el valor ecològic d’un bosc, el seu creixement, els nutrients que proporciona, la capacitat per a viure-hi les espècies animals i la història del territori que ens pot revelar aquest bosc.

Per la presa de dades, hem escollit una parcel·la d’un bosc de pi blanc a la vall de la riera de Vallvidrera, al bell mig de Collserola. N’hem delimitat una part de 20 x 20 m2  , caracteritzant-ne la ubicació, el pendent i l’orientació solar amb diferents tècniques (GPS, brúixola, mapes i càlculs trigonomètrics).

Després de conèixer bé la parcel·la hem procedit a numerar tots els pins i n’hem calculat el volum dels troncs, des de la base fins la capçada. Per això hem emprat càlculs dels diàmetres i trigonomètrics per a les alçades. Finalment, s’han seleccionat els arbres més representatius dels diferents diàmetres per a obtenir-ne els cores, amb la finalitat de conèixer l’evolució del creixement del pi blanc dels darrers 10 anys.

De la reflexió que hem fet entre l’alumnat i els docents, tant els de l’institut com els del camp d’aprenentatge, l’alumnat n’ha vist l’aplicació per a l’obtenció sostenible de fusta dels boscos i els usos com a recurs energètic renovable, a més de la preservació de l’ecosistema per la biodiversitat.

L’alumnat de batxillerat s’ha emportat totes aquestes dades cap al centre per acabar de fer els càlculs i respondre a les preguntes inicials que s’han plantejat. Els protagonistes de l’aprenentatge, els nois i noies de batxillerat de l’Institut Francesc Ferrer i Guàrdia, ben satisfets, n’acabaran de treure les evidències científiques d’aquesta recerca conjunta.