Quin fenomen les Escletxes!

Els dies 6 i 7 de març els alumnes de 6è de primària de l’Escola La Sínia de Molins de Rei van investigar la formació de les Escletxes del Papiol.

Després d’una breu introducció i de plantejar hipòtesis sobre la formació de les escletxes, es van dividir en grups de treball per poder fer les activitats proposades en el quadern de treball.

Primerament van observar que hi havia dos materials diferents, material inferior (argiles) i material superior (calcàries). Per esbrinar de quin material es tractava, van haver de fer diverses proves (El material es pot arrancar o no es pot arrencar, es pot clavar un martell de geòleg o l’escup, reacciona amb el HCl o no, s’infiltra aigua o forma bassals i si el material amb aigua es torna fang o manté la seva forma inicial).

Posteriorment  els alumnes van entrar en quatre de les escletxes per estudiar-les amb detall, fent mesures d’amplada, profunditat i direcció.

Un cop posades totes les dades en comú  van deduir les causes i el procés de formació. Van arribar a la conclusió que degut a millions d’anys de pluja àcida, la calcària s’ha anat degradant formant esquerdes i afavorint  la infiltració d’aquesta aigua fins arribar a les argiles impermeables.  La inestabilitat de les argiles saturades d’aigua i el fet de  trobar-se en una zona amb pendent afavoreix el lliscament de les calcàries i el progressiu eixamplament de les esquerdes fins a formar les escletxes actuals.

Tanmateix han fet d’arquitectes, per tal d’aprendre quines solucions poden portar a terme a les cases del Papiol per reduir aquest risc.

Han après molt i s’ho han passat molt bé!!