L’alumnat de 6è de l’Escola Mercè Rodoreda investiga les comunitats vegetals de Collserola

L’alumnat de 6è A i B de lEscola Mercè Rodoreda de Martorell, La Torre del Clos i La Roca Dreta, ha vingut avui, 2 de febrer de 2024, a realitzar una investigació per conèixer quines són les comunitats vegetals que viuen a cada vessant de la riera de Vallvidrera.

Han començat plantejant les seves hipòtesis inicials sobre quines serien les diferències que observarien a cadascun dels vessants. Quines condicions ambientals caracteritzarien cada vessant? Quins trets presentarien les plantes segons aquestes condicions? Podríem considerar-les dues comunitats vegetals diferents?

S’han organitzat en 12 grups de treball i han agafat tot el material necessari per dur a terme les seves investigacions al camp. La meitat dels grups ha anat al vessant de solell i la resta al d’obaga. Una vegada a la zona d’estudi han mesurat diversos paràmetres ambientals com ara la temperatura de l’aire, la del sòl, la humitat relativa, la intensitat de la llum, la velocitat del vent, així com l’orientació de cadascun dels vessants.

Després han fet un inventari de les 10 plantes més representatives de cada vessant omplint una fitxa descriptiva per cadascuna d’elles. Amb totes les dades recollides han pogut validar o refutar les seves hipòtesis inicials i deduir el nom de les comunitats vegetals que caracteritzen cadascun dels dos vessants: un alzinar litoral amb roure cerrioide i una brolla d’estepes. Un cop a l’institut, juntament amb els recursos del CdA, podran elaborar un perfil de la vegetació i diversos gràfics comparatius.

Aquesta experiència els ha servit per posar en pràctica el mètode científic i posar-se en la pell d’un veritable investigador botànic. Molt bona feina i fins ben aviat!