La classe de 5éA de l’Escola Castell Ciuró investiga la riera

Dimarts 12 de setembre de 2023 hem començat les activitats d’un nou curs amb l’alumnat de 5è A de l’Escola Castell Ciuró de Molins de Rei. El seu propòsit era el d’investigar la qualitat de la riera de Vallvidrera a la zona de La Rierada.

Primer han fet una petita introducció on han exposat quines serien algunes de les característiques de la riera que caldria estudiar per conèixer el seu índex biòtic i així poder determinar-ne el seu estat ecològic. Han tingut clar que per comprovar com es troba aquest ecosistema calia analitzar tant l’ambient (biòtop) com els seus organismes (biocenosi). Repartits en sis grups de treball han revisat tot el material necessari per dur a terme el seu estudi i s’han apropat fins a la font de l’arbre caigut.

Arribats a la riera, els grups han començat a prendre mesures de la temperatura ambient i de l’aigua, la direcció del corrent, l’amplada, la fondària i la velocitat del curs fluvial, i d’altres propietats organolèptiques de l’aigua. Després s’han fixat en els arbres i plantes que formen el bosc de ribera en aquest tram i han conclòs el seu estudi capturant una bona mostra d’invertebrats aquàtics amb l’ajuda dels salabrets i els pinzells: espiadimonis, barretets, cargols de fang, gambetes d’aigua dolça, efímeres, planàries,  un nedador d’esquena i fins i tot una nimfa de libèl·lula.

Per últim han tornat al Camp d’Aprenentatge per aconseguir identificar-los amb l’ajuda de lupes binoculars i fitxes de suport. Amb tot això han pogut avaluar la qualitat de l’aigua de la riera de Vallvidrera. 

Després de dinar han tornat caminant fins a la seva escola i de camí han alliberat sans i estalvis tots els organismes de nou a la riera.

Felicitats per vostra investigació !

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>