Joves científics investiguen la riera de Vallvidrera

Els alumnes de Biologia de 2n de Batxillerat de l’Institut Fort Pius de Barcelona i de l’Institut Martí i Dot  de Sant Feliu de Llobregat han fet un estudi limnològic de la riera de Vallvidrera a l’alçada de Can Castellví.

Han començat posant en comú quins aspectes podien investigar per conèixer la qualitat ecològica de la riera. En aquesta introducció han calculat la superfície de la conca hidrogràfica, han esbrinat la geologia del terreny i per grups han revisat l’inventari del material  de camp necessari.

L’estudi es completa a partir de diverses fonts d’informació: dades ambientals i fisicoquímiques, qualitat del bosc de ribera i qualitat de l’aigua utilitzant els macroinvertebrats aquàtics com a bioindicadors.

Un cop a la riera han recopilat diverses dades com coordenades UTM, temperatures, granulometria del substrat, velocitat, amplada, fondàries, transparència, etc.  Posteriorment han pogut calcular el cabal amb l’ajut del programa Cabalsec. Han agafat mostres d’aigua per analitzar-la al laboratori i obtenir paràmetres com duresa, conductivitat, mineralització, concentració de nitrits i fosfats. Amb els kits de valoració del Projecte Rius han determinat el pH així com la concentració de nitrats i oxigen dissolt.

Seguidament, han observat la vegetació de ribera i amb l’ajut dels protocols QRISI han pogut valorar l’índex de qualitat del bosc de ribera.

Finalment els alumnes han agafat els salabrets per capturar macroinvertebrats aquàtics. Els han portat al laboratori  i amb l’ajut de lupes binoculars i fitxes de suport els han identificat i han obtingut els corresponents índexs biològics. A partir d’aquestes dades han pogut determinar la qualitat de l’aigua en base al protocol IBMWPC. En aquest cas ha donat una qualitat mediocre.

Posteriorment s’han tornat a alliberat tots els animals a la riera sans i estalvis.

Han demostrat que tenen molt bones maneres per fer ciència i els agraïm la seva implicació en la recollida de deixalles de la riera que fem en col·laboració amb  el col·lectiu Petjada Verda.