Investigant l’ecosistema de la riera de Vallvidrera

Divendres 18 de febrer l’alumnat  de 2n ESO B de l’Escola Isabel de Villena d’Esplugues de Llobregat ha vingut per investigar l’ecosistema de la riera de Vallvidrera i conèixer el seu estat de conservació.

Per començar s’han dividit en petits grups de treball i han aportat nombroses idees de com podrien investigar l’ecosistema aquàtic. A continuació han revisat tot el material necessari per l’estudi de camp. Després d’esmorzar s’han dirigit a Can Preciós.  Allà  han començat a prendre mesures del biòtop com la temperatura ambient i de l’aigua, l’amplada, la fondària, la velocitat i la qualitat de l’aigua. Utilitzant els recursos del web del CdA podran esbrinar el cabal de la riera.

Posteriorment han reconegut diverses plantes que formen el bosc de ribera que acompanya la riera en aquest tram. Continuant amb la investigació de la biocenosi han fet de caçadors i amb els salabrets  han capturat una bona diversitat d’invertebrats aquàtics com espiadimonis,  barretets, cargols de fang, gambetes d’aigua dolça, sabaters, efímeres i fins i tot un escorpí d’aigua. També han capturat un petit peix, el barb cua roja, i una salamandra.

Utilitzant lupes binoculars i fitxes de suport han examinat detingudament tots els animals per tal d’identificar-los i conèixer les seves característiques. També han determinat l’índex biològic dels invertebrats capturats. Amb tota la informació de la investigació han pogut avaluar la qualitat de l’aigua de la riera de Vallvidrera.

Per acabar, s’ han retornat tots els animals de nou a la riera.

Felicitats perquè han sigut uns investigadors molt aplicats! Fins la propera.

1. Teresa Gotsens

L’activitat de Can santoi és molt enriquidora pels alumnes perquè els permet estudiar un ecosistema tal i com ho fan els científics. Així acaben d’assolir els coneixemets adquirits a l’escola.