Estudiem a fons la riera de Valvidrera

El dimarts 26 de març els alumnes de 2n de batxillerat de l’optativa de Biologia dels instituts Martí Dot de Sant Feliu de Llobregat i Fort Pius de Barcelona han fet un estudi limnològic de la riera de Vallvidrera i han seguit els protocols d’inspecció de les campanyes del Projecte Rius.

Han començat posant en comú les seves idees sobre quines serien els elements necessaris estudiar. En aquesta introducció han calculat la superfície de la conca hidrogràfica, han esbrinat la geologia del terreny i per grups han revisat l’inventari del material  de camp necessari.

Un cop a la riera han agafat diferents mesures com: temperatura de l’aire i de l’aigua, velocitat de l’aigua, tipus de substrat, fondària i amplada de la riera. També han recollit mostres d’aigua per un cop al laboratori, obtenir paràmetres com:  duresa, conductivitat, mineralització, concentració de nitrits i fosfats. Amb els kits de valoració del Projecte Rius han determinat el pH així com la concentració de nitrats i oxigen dissolt.

Seguidament, han observat la vegetació de ribera i amb l’ajut dels protocols QRISI han pogut valorar l’índex de qualitat del bosc de ribera. Per últim, els alumnes han agafat els salabrets per capturar macroinvertebrats aquàtics per tal de poder-los estudiar en el laboratori i poder esbrinar la qualitat de l’aigua a partir dels índexs biòtics. En aquest cas ha donat una qualitat mediocre.

Finalment han tornat tots els animals vius al seu medi.

Han après molt en aquesta activitat didàctica fora d’aules!