Guerra Civil Espanyola

CODI: HIS12

3r i 4t d’ESO
La Guerra Civil Espanyola continua avui en dia sent un tema de controversia i debat a la nostra societat. La disputa d’un estat separat entre dos pobles ha comportat l’enfrontament a la guerra civil i les discussions i/o decisions polítiques actuals derivades del passat. Al llarg de la temàtica GUERRA CIVIL es pretén recuperar la memòria històrica dels fets, incidint de forma concreta, a la ciutat de Barcelona. Quins fets desencadenaren la guerra? Quins agents participen?

ÀREES DE CONEIXEMENT

  • CIÈNCIES SOCIALS: geografia i història

COMPETÈNCIES

Dimensió històrica

    • Competència 1. Analitzar els canvis i les continuïtats dels fets o fenòmens històrics per comprendre’n la causalitat històrica.
    • Competència 2. Aplicar els procediments de la recerca històrica a partir de la formulació de preguntes i l’anàlisi de fonts, per interpretar el passat. 
      • CC1. Textos de les ciències socials: descripció, explicació, justificació, interpretació i argumentació, i vocabulari propi. 
      • CC3. Cronologia i temps històric.
      • CC6. Vincles entre el passat, el present i el futur. L’empatia històrica. 
      • CC7. La memòria històrica. 
    • Competència 3. Interpretar que el present és producte del passat, per comprendre que el futur és fruit de les decisions i accions actuals. 
    • Competència 4. Identificar i valorar la identitat individual i col·lectiva per comprendre la seva intervenció en la construcció de subjectes històrics. 
      • CC8. Elements de canvi i continuïtat entre etapes històriques. Arrels històriques de la contemporaneïtat. 
      • CC10. Models d’interpretació geogràfics i de fets històrics.
      • CC11. Les dones en la història i en les societats actuals.
      • CC 13. Anàlisi d’imatges i referents estètics. Descodificació de llenguatges icònics, simbòlics i audiovisuals.

Dimensió Geogràfica

    • Competència 7. Analitzar diferents models d’organització política, econòmica i territorial, i les desigualtats que generen, per valorar com afecten la vida de les persones i fer propostes d’actuació. 
      • CC10. Models d’interpretació geogràfics i de fets històrics.
      • CC17. Cerca, anàlisi i contrast d’informacions diverses.
      • CC18. Lectura i interpretació de mapes, plànols i imatges de diferents característiques i suports. Eines d’orientació espacial.

Dimensió Cultural i Artística

    • Competència 8. Analitzar les manifestacions culturals i relacionar-les amb els seus creadors i la seva època, per interpretar les diverses cosmovisions i la seva finalitat. 
      • CC3. Cronologia i temps històric.
      • CC4. Coneixements històrics temporals.
      • CC5. Fonts primàries i secundàries. 
      • CC11. Les dones en la història i en les societats actuals.

Dimensió Ciutadana

    • Competència 11. Formar-se un criteri propi sobre problemes socials rellevants per desenvolupar un pensament crític.
    • Competència 12. Participar activament i de manera compromesa en projectes per exercir drets, deures i responsabilitats propis d’una societat democràtica.
    • Competència 13. Pronunciar-se i comprometre’s en la defensa de la justícia, la llibertat i la igualtat entre homes i dones.
      • CC17. Cerca, anàlisi i contrast d’informacions diverses.
      • CC27. Drets humans. 
      • CC28. Situacions de desigualtat, injustícia i discriminació.
      • CC30. Identitats personals i col·lectives. Pertinença i cohesió social.

Dimensió Aprendre a Aprendre

    • Competència 3. Desenvolupar habilitats i actituds que permetin afrontar els reptes de l’aprenentatge al llarg de la vida.
    • Continguts claus:
      • Aprenentatge continuat al llarg de la vida: curiositat intel·lectual, itineraris formatius, competències clau en el món professional, valors del treball, etc.
      • Actituds i hàbits en la societat i en el món professional:responsabilitat en les tasques, efectivitat, respecte a les normes, etc. 
      • Habilitats i actituds per al treball en grup: assumpció de rol, respecte, assertivitat, empatia, escolta activa, responsabilitat, etc.
      • Dinàmiques de grup i treball col·laboratiu: Recerca, debat, dinàmica fitxes Guerra Civil, itinerari…
      • Eines digitals col·laboratives: paquets ofimàtics en línia, fòrums, xats, blogs, wikis, etc.

OBJECTIUS

  • Recuperar la memòria històrica dels fets ocorreguts a la Guerra Civil.
  • Identificar i argumentar, al llarg del recorregut,   els  esdeveniments rellevants i els agents implicats en els punts de l’itinerari a la ciutat de Barcelona.
  • Analitzar els fets històrics, les causes i les conseqüències que esdevingueren derivades de la guerra.

LLOC

    • Una sessió d’activitats de introducció i contextualització dinamitzat pel professorat del CdA (AULA del centre).
    • Itinerari guiat per part de l’alumnat recorrent les Rambles de Barcelona (SORTIDA).

DURADA

    • Variable. Una sortida, una estada temàtica, o projecte al llarg d’un trimestre.

DESPESA

    • Desplaçaments del centre fins el punt de trobada.
    • Preu públic d’activitats ensenyament-aprenentatge (Dep. d’Educació).

NOMBRE MÀXIM D’ALUMNES

    • 25 alumnes/ 1 grup classe

OBSERVACIONS

  • Punt de trobada: s’ha de pactar entre el centre i el Camp d’Aprenentatge de Barcelona.
RECURSOS DIDÀCTICS
icon_quadernQuadern de treball

  • Documentació per a l’alumnat
  • Guerra Civil a Barcelona: Documentació de l’itinerari
  • Rúbrica de l’itinerari i dels blocs temàtics que explicarà l’alumnat a l’aula.
icon_tacActivitats TAC / enllaços web

icon_videoÀudio / vídeo

icon_gmapsPlànols

Torna a totes les activitats