Projectes compartits

Els Projectes Compartits són propostes innovadores dels Camps d'Aprenentatge que pretenen incidir en la forma de treballar amb l'alumnat a partir d'una situació o problema que porti a fer-se preguntes sobre un determinat fenòmen. Com a suport conceptual pel desenvolupament dels projectes compartits es fa servir el Model Sistèmic Complex.Van dirigits a centres (escoles i instituts) de l'entorn proper del Camp d'Aprenentatge. En el nostre cas, a centres de la ciutat de Barcelona.Al Camp d'Aprenentatge de Barcelona estem portant a terme els següents projectes:

Per cicle superior de Primària: Expliquem el barri.

Per aules d'acollida d'ESO: Barcelona, un temps i un espai.

• Dirigit a Cicle Superior de Primària de centres de la ciutat.
  • El programa té com a objectiu conèixer les característiques més rellevants del barri de l'escola, a partir de la investigació i del treball de camp, donant eines i estratègies a l'alumnat que puguin ser transferides a d'altres investigacions.
  • Es desenvoluparà, aproximadament, entre els mesos d'octubre i gener.
  • Es realitzen cinc sortides fora de l'escola per fer el treball de camp (biodiversitat, trànsit i contaminació, visita a una entitat, enquestes de mobilitat i comerç, visita guiada als llocs emblemàtics del propi barri i als del barri del centre amb el qual fan tàndem), una activitat de Mistery HangOut a l'aula i un acte de cloenda en què es reunirà l'alumnat de tots els grups participants.

Centres que han participat al programa:

Aquí podeu veure algunes de les produccions que anys anteriors van fer centres participants a la cloenda del projecte:

Podcast del programa de ràdio Xtec posterior a les presentacions conduit per l'Iñaki Arregui.

Gràcies Iñaki!!

Fins i tot hem sortit al programa Catakrac de Betevé treballant un dels aspectes del projecte: el control de la contaminació del barri del Putxet i Farró amb l'alumnat de l'escola Poeta Foix

Vídeo de l'escola Víctor Català que forma part de la xarxa Expliquem el barri, que són aquelles escoles que realitzen el projecte de forma autònoma:

Exemples de mapes compartits entre els centres participants al projecte "Expliquem el barri" del Camp d'Aprenentatge:

• Dirigit a alumnat d'aules d'acollida d'instituts de la ciutat.
    • Objectius:
      • Conèixer Barcelona a través del disseny i execució d’itineraris per 3 o 4 zones representatives del desenvolupament històric i urbà de la ciutat.
      • Entendre la configuració actual de la ciutat a través de 3 moments claus en la seva història.
      • Aprendre a orientar-se i a moure’s per la ciutat fent servir el transport públic.
      • Dissenyar un itinerari pel propi barri a partir dels principis i metodologia emprats per preparar i realitzar els anteriors.
    • Desenvolupament:
      • S’intercalen sessions a l’aula, realitzades pel professorat del centre, i sortides a la ciutat, realitzades conjuntament amb el professorat del Camp d’Aprenentatge de Barcelona.
      • Les sessions a l’aula tenen l’objectiu de preparar les sortides, i elaborar un discurs propi, coherent, sobre el desenvolupament de la ciutat.
      • Les sortides proposades són:
        • Barcelona des de Montjuïc
        • La Barcelona Medieval
        • L'Eixample de Barcelona
        • Modernisme al Passeig de Gràcia
      • El projecte es desenvoluparà al llarg del mes de febrer o finals de gener.

• Aquest projecte compta amb el suport del programa Èxit2 del Consorci d’Educació de Barcelona.

Els centres que han participat fins a l'actualitat són:

Algunes imatges:

Si voleu més informació poseu-vos en contacte amb nosaltres a través d'aquest formulari.

També podeu trobar més informació i materials didàctics dels Projectes Compartits dels Camps d’Aprenentatge aquí.