Cèl·lules mare pluripotents i medicina regenerativa (La ciència en primera persona)

Del 9 al 18 de novembre se celebra la 23a SETMANA DE LA CIÈNCIA. Per aquest motiu, el Departament d’Ensenyament  i la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació promouen el “Dia de la Ciència” als instituts i escoles de tot Catalunya, amb l’objectiu de despertar i potenciar l’interès dels joves vers la ciència i la tecnologia.

Una de les activitats que s’organitzen durant aquest Dia de la Ciència és “La ciència en primera persona” que consisteix en l’organització de més d’un centenar de conferències-col·loqui simultànies adreçades a l’alumnat de 3r i 4t d’ESO. Aquestes conferències les duen a terme investigadores i investigadors que expliquen la seva tasca, tant des del vessant del treball científic com humà.
El dimecres 7 de novembre, vam poder participar de la conferència “Cèl·lules mare pluripotents i medicina regenerativa” a càrrec de la la Dra. Begoña Aran, a l’Institut Bernat el Ferrer de Molins de Rei. Durant la xerrada, la Dra. Aram ens va explicar la capacitat de les cèl·lules mare de dividir-se indefinidament i ens presentà les cèl·lules mare embrionàries (que es troben en l’embrió primerenc), les cèl·lules mare fetals (en el fetus, el cordó umbilical i la placenta), les cèl·lules mare adultes i les cèl·lules mare de pluripotència induïda o iPS.
La Dra. Begoña Aran Corbella és doctora en Ciències Biològiques per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). Actualment és coordinadora del Banc de Línies Cel·lulars del Centre de Medicina Regenerativa de Barcelona (CMRB). Anteriorment havia estat responsable de la Unitat de Biotecnologia de Mesoestetic Pharma Group (2012-2014), responsable de la Oficina de Teràpies Avançades de l’Organització Catalana de Trasplantaments (OCATT) (2010-2011) i anteriorment embriòloga del laboratori de Fecundació in Vitro de l’Institut Universitari Dexeus durant més de 20 anys, del 86 al 2007.
La seva activitat ha estat sempre centrada en la generació, cultiu i caracterització de cèl·lules mare pluripotents (hPSC) i en la coordinació de projectes de col·laboració amb investigadors clínics i de projectes nacionals i internacionals de registre i banqueig d’aquestes cèl·lules mare pluripotents o hPSC.
Ressaltar també la seva tasca com a professora de màsters i com autora de més de 60 publicacions a revistes nacionals e internacionals, i de diversos capítols de llibres relacionats amb les seves àrees d’interès.