El món àrab a les escoles de Catalunya

Codi d’inscripció: 9000490542

9 de novembre de 2022

Sala d’actes, Institut Europeu de la Mediterrània

Carrer de Girona 20,  Barcelona

Sovint a les aules de Catalunya el personal docent està en contacte amb alumnat procedent de famílies amb arrels als països àrabs. D’aquí, la necessitat d’adquirir una visió més clara sobre la regió i de disposar d’eines que puguin orientar els i les professionals de l’educació en les seves tasques quotidianes.

Per aquesta raó, i amb motiu de la visita del director general de l’Arab League Educational, Cultural and Scientific Organization (ALECSO) per a la firma d’un acord sobre l’ensenyament del català i de l’àrab entre aquesta organització i el Departament d’Educació, l’Institut Europeu de la Mediterrània (IEMed) organitza una jornada de formació sobre els països àrabs i la llengua àrab específicament adreçada al cos docent del sistema educatiu de Catalunya.

16.30 h. Inauguració

Hechmi Ardhaoui, director del Departament d’Educació, Arab League Educational, Cultural and Scientific Organization (ALECSO)

Senén Florensa, president executiu, Institut Europeu de la Mediterrània (IEMed)

Ahmed Benallal, delegat de la Delegació del Govern de Catalunya al Nord d’Àfrica

Andreu Freixes, subdirector general de Llengües, Departament d’Educació, Generalitat de Catalunya

17.00 h.  De què parlem, quan parlem del món àrab?

Malgrat que habitualment el món àrab es projecta com un bloc monolític i poc permeable als canvis, la realitat és molt més complexa que la descripció simplista que se’n fa de vegades. “Els àrabs són tots musulmans?” és una de les preguntes més freqüents que el públic no expert es fa respecte a la regió, quan la realitat es fonamenta en una diversitat religiosa important, però no només. Ens aproparem també a les moltes bretxes que caracteritzen els països de la regió: generacional, de gènere, territorial, entre d’altres, fractures que són també a la base de molts moviments de protesta presents a la regió, amb l’objectiu de projectar una imatge al més propera possible a la realitat contemporània dels països àrabs.

Theo Loinaz, professor associat a la secció d’Estudis Àrabs i Islàmics i coordinador del Màster Món Àrab i Islàmic, UB

17.45 h. Debat amb el públic

18.00 h. La llengua àrab i la diglòssia

Més enllà de les diferències entre l’àrab de l’Alcorà i l’àrab estàndard, la sessió s’aproximarà a les diglòssies de la llengua àrab. A més s’informarà sobre les novetats cinematogràfiques i literàries, i es repassarà breument la literatura infantil.

Abdallah Tagourramt, doctor en Estudis lingüístics, literaris i culturals, i professor del Màster Món Àrab i Islàmic, UB

18.45 h. Debat amb el públic

19.15 h Cloenda

Què pot oferir l’IEMed al personal docent? Quins recursos posa a disposició dels docents l’IEMed?

En aquesta breu sessió presentarem alguns dels projectes i recursos de l’IEMed que poden ser d’utilitat per al Departament d’Educació: el Programa Interuniversitari IEMed Aula Mediterrània i la publicació afkar/ideas in primis.

Elisabetta Ciuccarelli, tècnica de gestió de l’àrea de Món Àrab i Islàmic, Institut Europeu de la Mediterrània (IEMed)