Dia Internacional del Poble Gitano 2021

El dia 8 d’abril es celebra a escala mundial el dia internacional del poble gitano. Aquesta data commemora el Congrés Mundial del poble Romaní celebrat a Londres el 8 d’abril de 1971, en el qual es va instituir la bandera i l’himne gitano, i esdevé des de fa anys una diada de reivindicació de drets i llibertats per part del moviment associatiu gitano.

Amb motiu d’aquesta data es duen a terme diferents celebracions per part de múltiples institucions nacionals i internacionals. A la Cerimònia del Riu es fa una ofrena on les dones llancen pètals de flors com a símbol de llibertat i en record de l’èxode del poble romaní i els homes encenen espelmes a la vora del riu en memòria de les víctimes d’atacs xenòfobs i racistes i especialment en record dels avantpassats que van patir l’holocaust nazi.

Dins de les línies d’actuació del Departament d’Educació per promoure l’èxit escolar i social de l’alumnat gitano, destaquem el  Projecte de Promoció escolar del poble gitano a Catalunya, impulsat des de l’any 2006 amb la finalitat de desenvolupar una acció educativa en zones on hi ha un alt percentatge d’alumnat gitano, incidint en el seu èxit educatiu, analitzant les causes de l’absentisme i aportant solucions més enllà de les intervencions normatives i reactives que poden acabar cronificant-lo.

Aquest curs 2020-2021 ha donat un nou impuls al projecte per donar resposta a la demanda sorgida en els entorns més desafavorits a causa de la pandèmia amb l’objectiu de fer front a possibles desigualtats entre l’alumnat i garantir l’èxit educatiu.

Des del Departament d’Educació es proposen recursos per visibilitzar i conscienciar tota la comunitat educativa sobre la història, la identitat i els drets del Poble Gitano, i per prevenir qualsevol conducta d’odi, discriminació i d’antigitanisme. Els trobareu en aquest enllaç.