Coneixeu els programes d’innovació del Departament d’Educació?

Els programes d’innovació consisteixen en plans d’acció que el Departament d’Educació prioritza i impulsa, i que tenen com a finalitat millorar els resultats del sistema educatiu adequant-lo al canvi i a l’evolució social. Amb la mateixa finalitat també s’inclouen les iniciatives d’altres institucions amb les quals el Departament col·labora mitjançant acords o convenis. (Article 2, Ordre Ens/303/2015).

 

Programes que obren convocatòria per ensenyaments d’EI, primària, secundària i/o batxillerat.  Fins el 15 de maig de 2023.

Programes que obren convocatòria per a ensenyaments de Formació Professional. Fins el 15 de maig de 2023.

Programa #aquiproubullying: consisteix a oferir eines i recursos per actuar davant les situacions de risc d’assetjament i ciberassetjament escolar. La implicació de tota la comunitat educativa especialment la de l’alumnat és la clau d’èxit per tal de prevenir o aturar possibles casos. Alhora, també es contribueix al desenvolupament personal i social de l’alumnat durant la seva escolarització fomentant les actituds i els valors propis de la competència social i ciutadana que els capacitin per conviure des del respecte als altres i el valor a la diferència.

Enfocament Restauratiu Global: El programa d’Enfocament Restauratiu Global (ERG) proporciona als centres educatius els recursos i formació per promoure la necessitat de canvi cap a una comunitat educativa restaurativa tenint en compte els valors i principis de l’Enfocament Restauratiu Global, les noves habilitats a aprendre per construir relacions i crear comunitat, donar resposta positiva al conflicte, reparar danys i restaurar relacions definint els elements estructurals i organitzatius dins del projecte de convivència de centre.

AVANCEM: Ensenyament i aprenentatge integrat de les llengües: té com a finalitat dotar a l’alumnat una competència plurilingüe sòlida. L’Avancem fomenta un ensenyament de les llengües competencial que parteix del consens i la cooperació entre el professorat de llengua i que promou el disseny de projectes d’aula en què participa en diverses llengües.

GEP- Generació plurilingüe: Aprendre llengües estrangeres a través de les matèries: programa d’innovació pedagògica per millorar la competència en llengües estrangeres de l’alumnat afavorint el seu creixement acadèmic i posterior inserció laboral i capacitant-lo per interactuar amb el món en diverses llengües i de manera crítica. El programa generació plurilingüe permet incrementar el temps d’exposició de l’alumnat a les llengües estrangeres curricular a través del treball per projectes que integren les TIC.

Comunitats d’Aprenentatge: és una formació de tres cursos adreçada a centres que volen iniciar la transformació en comunitats d’Aprenentatge. Amb l’objectiu d’aconseguir l’èxit educatiu per a tothom millorar la convivència i superar les desigualtats. La formació està orientada a la sensibilització de l’aprenentatge dialògic, a la transformació del projecte i a la consolidació mitjançant les comissions mixtes.

Magnet Aliances per a l’èxit educatiu: El programa Magnet acompanya els centres educatius i institucions en el desenvolupament de la seva aliança. Vols saber com ho fa? L’aliança amb una institució d’excel·lència permet al centre educatiu desenvolupar un projecte educatiu innovador i de qualitat, un projecte atractiu, que tingui magnetisme i que es converteixi en un projecte de referència en el seu territori, tant per a les famílies com per a la comunitat educativa.

Programa AraArt: la finalitat del programa és fomentar i fer valdre projectes artístics que es portin a terme en el si d’un centre d’educació infantil, primària o secundària en col·laboració en una escola artística, un equipament cultural o, institucions, entitats i associacions artístiques. L’objectiu és promoure l’equitat i la qualitat del sistema educatiu reflectida en la millora de les capacitats i competències de l’alumnat participant.

Escoles Tàndem: Aquest és un programa impulsat per la Fundació Catalunya La Pedrera que estableix una col·laboració entre un centre educatiu i una institució de referència durant tres cursos, amb l’objectiu de singularitzar el centre educatiu en el marc d’un procés d’innovació. Aquesta iniciativa comporta treballar conjuntament tot el claustre amb els professionals de la institució de referència, intercanviant coneixements, experiències i material peda​gògic. El centre disposa d’un seguiment i acompanyament per part de l’equip de la Fundació Catalunya La Pedrera experta en processos de transformació de centres educatius. 

RecercAULA: La finalitat de RecercAULA és fomentar l’aprenentatge entre iguals a través de la metodologia de recerca acció. D’aquesta manera es millorarà la qualitat dels processos d’ensenyament-aprenentatge als centres i, a més, la xarxa de centres permetrà tenir evidències que poden influir en les decisions polítiques.  

Recerca, creació i servei: el programa fomenta els aprenentatges competencials a partir de reptes derivats de necessitats que plantegen entitats de l’entorn i que es concreten en l’elaboració de productes i serveis culturals. L’alumnat al llarg de diversos torns podrà escollir l’orientació del projecte en el qual s’implica per tal de construir una trajectòria personalitzada.

La xarxa de competències bàsiques: és una modalitat de formació i desenvolupament professional docent basat en l’aprenentatge entre iguals i en xarxa. Està formada per equips docents de centres d’educació infantil, primària, secundària i batxillerat que volen iniciar mantenir o consolidar processos de reflexió, acció, en equip i en xarxa. L’objectiu del programa és transformar l’escola en un espai que afavoreixi l’aprenentatge i ajudi als docents a millorar el seu desenvolupament professional i els centres de constituir-se en organitzacions que aprenen.

Programes d’FP: La formació professional té com a missió l’educació i la preparació dels propers professionals que donaran resposta a moltes de les necessitats del mercat de treball i del desenvolupament de les persones. Això representa tot un repte pels centres de formació professional que es veuen obligats a millorar la seva capacitat de reacció davant els canvis i avenços cada cop més ràpids que es produeixen en el seu entorn més immediat i global. El projecte de Qualitat i Millora Continua coordina la gestió del canvi perquè aquests programes d’innovació calin dintre de la gestió del centre educatiu assolint l’excel·lència en la gestió de la qualitat En la gestió mediambiental i en la gestió dels riscos.  Programes d’FP: Activa FP, Orienta FP,  Emprèn FP, Innova FP, Empresa FP, Mobilitat FP, Futura FP i CatSkills.