CESIRE. Formacions de l’àmbit de matemàtiques

Com cada curs, des del CESIRE de l’àmbit de matemàtiques es vol continuar donant suport a la vostra feina diària a les aules. Aquí teniu diverses informacions que poden ser del vostre interès.

• El proper dissabte dia 28 de setembre, a l’IEC, se celebrarà la Setzena Jornada d’Ensenyament de les Matemàtiques organitzada per la FEEMCAT, SCM, XEIX i AL-KHWARIZMI. El tema central d’enguany és Estem fem mates i més. (El valor de les matemàtiques dins els projectes, les activitats STEAM, i altres propostes de treball globalitzat) (més informació)Durant la jornada es lliurarà el Premi Maria Antònia Canals 2019 a l’AntoniGomà, al qual aprofitem per felicitar (més informació).
  • Us convidem a consultar, per tal d’organitzar el curs, el calendari d’activitats matemàtiques per a alumnat on teniu una relació dels diferents concursos matemàtics, tallers, etc. que es realitzen al llarg de l’any (calendari de concursoscalendari de tallers i calendari de premis).
  • Us recordem que podeu veure les propostes de les “campanyes” del CESIRE (“Dimensió web”, “VideoMat +”, “Impressió 3D i matemàtiques”…) en un renovat espai web específic (enllaç).
  • La primera setmana d’octubre s’obrirà la inscripció al vídeoMAT 2019.  (Web vídeoMAT)
  • Encara està oberta la inscripció a visites i tallers del MMACA a la seva seu de Cornellà. També convé estar atents a altres activitats del MMACA (tallers, exposicions, xerrades…) seguint el seu web  o compte de twitter (@MMACA_cat).
  • Del 16 d’octubre al 20 de novembre es realitzaran, al CosmoCaixa de Barcelona, sis sessions sota el títol “Atreveix-te amb la creativitat matemàtica” per mirar com es pot fomentar l’interès i el gust per les matemàtiques als cicles mitjà i superior de primària (més informació)
  • El proper 9 de novembre tindrem la XXII Jornada d’ABEAM amb el títol “Diverses mirades, nous enfocaments” (més informació)
  • El proper 25 de setembre al CESIRE es celebrarà una trobada “STEM a l’Espai”. (més informació)
  • Les proves Cangur es realitzaran el 19 de març de 2020. El període d’inscripció, per a tots els nivells, romandrà obert de mitjans de novembre de 2019 a principis de gener de 2020. Trobareu més informació, així com de l’Olitele, els Problemes a l’esprint, la Marató de problemes o l’Olimpíada Matemàtica, al web del Cangur (enllaç).
  • La FEEMCAT organitza de nou el Programa Bojos per les matemàtiques, curs adreçat a alumnat de 1r de batxillerat. La inscripció està oberta fins el 24 d’octubre. (més informació). També FEEMCAT organitza els tallers Anem x + matemàtiques per a alumnat de 4t d’ESO. Properament s’obrirà la inscripció (més informació)
  • Ja podeu descarregar el Calendari matemàtic 2019-20 elaborat per Societat d’Educació Matemàtica Al-Khwarizmi (descàrrega)

I al web del CESIRE de l’àmbit de matemàtiques hi trobareu altres informacions, a mesura que les universitats respectives les vagin publicant, sobre les xerrades-taller de la FME-UPC, la Facultat de Matemàtiques i informàtica de la UB, o els Dissabtes de les Matemàtiques de la UAB, així com d’altres jornades sobre ensenyament de les matemàtiques, cursos de formació, etc.

Us recomanem algunes activitats publicades a l’ARC.

Educació infantil Educació secundària
De COM ENS MESUREM? al SISTEMA SOLAR
(http://apliense.xtec.cat/arc/node/30496)

L’interès que tenen les nenes i els nens d’aquestes edats per mesurar-se i anar-se comparant entre ells i elles, ens permet utilitzar aquesta motivació per a l’ús d’estratègies de mesurament de longitud, partint de la utilització d’unitats no convencionals. Per mitjà de l’observació, experimentació, raonament, interpretació, converses…, anem convertint els acords en conclusions i construint els nous aprenentatges. Els processos viscuts i les noves idees ens serveixen per establir connexions i relacions amb el repte plantejat de construir els elements del sistema solar en forma de maquetes. Finalment, i amb l’ajuda del nostre cos, ens imaginem i representem com volten.

Matemàtiques al Monestir de Poblet
(http://apliense.xtec.cat/arc/node/1467)

Conjunt d’activitats pensades per a 1r d’ESO per treballar diferents continguts matemàtics en el context històric de l’edat mitjana i del Monestir de Poblet. El conjunt de 18 activitats està dividit en dues parts. La primera són unes activitats per fer a classe, preparatòries de la sortida al Monestir de Poblet. La segona part és un conjunt d’activitats que es fan durant la visita al Monestir de Poblet.

imatge imatge

I us convidem a veure un nou vídeo de la col·lecció permanent del vídeoMAT.

vídeoMAT

Quants tetràedres de 10 cm fan falta per fer un tetràedre de Sierpinski tan alt com l’institut?

INS Dertosa (Tortosa, Tarragona)

Poder seguir les novetats del CESIRE també per Twitter (@creamat1).