El projecte:
En els primers anys de vida els infants experimenten moltes vivències i grans canvis. Es tracta d’una etapa molt transcendent i amb molts aprenentatges. En l’àmbit de l’alimentació, l’aprenentatge d’uns hàbits adients facilita un bon estat nutricional i un creixement òptim, i pot ajudar a adquirir hàbits saludables que es mantinguin en el temps, així com una bona relació amb el menjar. Han estat moltes les preguntes que famílies, educadores i, en general, persones involucrades en l’educació i l’alimentació dels infants entre 0 i 3 anys han adreçat al Departament. D’aquesta necessitat, la de donar resposta a totes aquestes consultes i peticions, neix el programa A la llar d’infants, creixem, gaudim i mengem sa i sostenible.
Participants:
Aquest és un projecte d’acompanyament i de suport a l’alimentació saludable i sostenible per a les 42 llars d’infants de titularitat del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, que compta amb la implicació del Departament d’Educació i l’Agència de Salut Pública de Catalunya (ASPCAT) del Departament de Salut.
Objectius:
El projecte consisteix a assessorar les planificacions de menús des d’una perspectiva de salut i sostenibilitat, i aprofundir en l’abordatge del procés d’aprenentatge alimentari des d’un punt de vista educatiu.Es tracta d’una intervenció pilot que s’avaluarà i oferirà eines per identificar necessitats i valorar possibilitats d’estendre la intervenció a la resta de llars d’infants i escoles bressol de Catalunya.
El propòsit principal d’aquest projecte és millorar l’oferta alimentària de les llars d’infants i l’assessor les famílies i treballadores implicades, tant del personal directiu i docent com del personal de cuina. Amb aquesta finalitat, s’ha dissenyat un programa que inclou, com a estratègies principals i de forma coordinada amb els equips de pediatria i de nutrició de referència de la zona on estan ubicades aquestes llars d’infants, les accions següents:
- Revisar els menús escolars de les llars d’infants de la Generalitat de Catalunya.
- Fer formacions a les famílies de les 42 llars d’infants, als equips de cuina, als equips directius i docents.
- Proveir d’un canal de comunicació, mitjançant un formulari, a famílies i a professionals de les escoles per compartir consultes, formular preguntes i rebre respostes.