Pla per la millora de la comprensió lectora

Amb l’objectiu de reforçar la competència lectora entre els estudiants, el Departament d’Educació ha llançat un Pla de Millora de la Competència Lectora, basat en l’anàlisi de les avaluacions externes (PIRLS i PISA) i les proves de competències bàsiques. El pla busca crear xarxes de centres educatius que treballin activament en la millora de les habilitats de lectura, i estima que uns 250 centres participaran voluntàriament. Els serveis territorials seleccionaran els centres segons criteris com el compromís del claustre, l’activitat de la biblioteca escolar i els resultats de les proves de comprensió lectora.

Aquest pla suposa un esforç col·lectiu en què s’espera la participació del 80% del claustre, implicant no només els professors de llengua sinó també la resta del professorat. Les xarxes es formaran durant el curs 2023-2024, i es preveu que els centres elaborin una diagnosi de la seva situació actual que es debatrà en un plenari a la tardor. Aquesta diagnosi abordarà cinc aspectes clau: l’oralitat, la descodificació, la fluïdesa lectora, les estratègies de lectura i el lèxic.

El pla va ser presentat el març als 11 serveis territorials i al Consorci d’Educació de Barcelona, amb la participació de més de 2.000 docents de més de 1.600 centres. Per als centres que no puguin unir-se a les xarxes, el Departament d’Educació ofereix diverses formacions, incloent programes existents i noves càpsules autoformatives.

Impuls de la llengua oral mitjançant la immersió lingüística

El Pla de Millora de la Competència Lectora també se centra en reforçar la competència oral, considerant-la fonamental per a l’èxit de la lectura. Aquest impuls es farà mitjançant la immersió lingüística, una metodologia que s’aplica per garantir l’aprenentatge del català en contextos on altres llengües són més dominants. El Departament d’Educació ha treballat amb els assessors i assessores de Llengua i Cohesió Social (LIC) per desenvolupar materials de formació i fomentar l’ús del català als centres educatius. Aquesta iniciativa s’ha reforçat després de rebre comentaris dels centres que han participat en formacions sobre Usos Lingüístics en l’Àmbit Educatiu (ULAE).

En aquest sentit, s’ha destacat la importància de l’aplicació de metodologies d’immersió lingüística per garantir que tots els alumnes dominin les dues llengües oficials de Catalunya: català i castellà, i en el cas de l’Aran, també l’aranès.

Estratègies de promoció de la lectura

A més, el Departament d’Educació planeja continuar amb altres iniciatives per fomentar la lectura, com el Pla de Biblioteques (PLAMIB), la promoció de la lectura en família i càpsules formatives específiques. S’ha creat també una sèrie d’orientacions de lectura, publicades al portal XTEC, que aborden diferents etapes educatives, des d’infantil fins a batxillerat.

Aquestes orientacions ofereixen directrius clares per als docents i són una eina per fomentar l’aprenentatge i la passió per la lectura, a més de reforçar les habilitats literàries dels estudiants. En conjunt, el Pla de Millora de la Competència Lectora busca una educació més sòlida, inclusiva i orientada a l’èxit dels estudiants a llarg termini.