CESIRE: Formació, Jornades i activitats per a l’alumnat

Des del CESIRE de l’àmbit de matemàtiques volem continuar donant suport a la vostra feina diària a les aules, també en aquest curs que es presenta farcit d’incerteses i nous reptes. Us fem arribar algunes informacions que poden ser del vostre interès.

CESIRE

  • L’inici del curs 2020-21 tindrà unes característiques que no ha tingut cap curs fins ara, atès que vindrem d’un llarg període d’educació no presencial, en condicions altament excepcionals a nivell social, emocional i educatiu. Us proposem algunes reflexions i recursos per la represa . Esperem que us puguin ser d’utilitat. 
  • El passat més de juny es va publicar el document  Idees centrals de matemàtiques d’infantil i primària, escrit per la Carme Brugués, Tana Serra, Montserrat Torra i Maria Roca. 
  • Us recordem que podeu veure i trobar propostes d’activitats a les “campanyes” del CESIRE (“Laboratori de matemàtiques”, “Dimensió web”, “VideoMat +”, “Impressió 3D i matemàtiques”…) Inclou la campanya “Mates per a emportar” que es va crear durant el confinament, i que recull propostes per fer des de casa. (enllaç).  
  • Estem immersos en un projecte per promocionar els Laboratoris de Matemàtiques als centres. Us convidem a veure les dues conferències sobre Laboratoris que es van celebrar a finals del curs passat, juntament amb altres petits vídeos dedicats a materials manipulables i a entrar a la campanya de Laboratori de matemàtiques.  

FORMACIÓ i JORNADES 

  • Els dies 13, 14 i 15 de Novembre de 2020 es celebrarà el congrés d’Educació matemàtica C2EM 2020, que en aquesta edició tindrà un format virtual. El congrés acollirà aportacions de professorat des de l’etapa d’infantil fins a la universitat. També hi haurà espais de debat i altres propostes que permeten la interacció amb els participants. Des del CESIRE estem segurs que serà l’esdeveniment més important de l’educació matemàtica d’els propers anys, i us animem a participar-hi.  Inscripcions i més informació.
  • El proper dissabte 3 d’Octubre es celebrarà la III Jornada STEM a l’Espai, dedicada a l’intercanvi d’experiències didàctiques relacionades amb l’univers i l’espai. La jornada tindrà un format virtual. Es celebra bianualment dins el marc de la Setmana mundial de l’espai. Inscripcions i més informació.  
  • Durant el confinament des del CESIRE es van fer dos cursos telemàtics enfocats a les competències matemàtiques. Podeu accedir a les sessions de formació en obert 
  • Al web del CESIRE de l’àmbit de matemàtiques hi trobareu altres informacions, a mesura que les universitats respectives les vagin publicant, sobre les xerrades-taller de la FME-UPC, la Facultat de Matemàtiques i informàtica de la UB, o els Dissabtes de Matemàtiques de la UAB, així com d’altres jornades sobre ensenyament de les matemàtiques, cursos de formació, etc.  

ACTIVITATS PER ALUMNAT

  • Us convidem a consultar, per tal d’organitzar el curs, el nostre calendari d’activitats matemàtiques per a alumnat on teniu una relació dels diferents concursos matemàtics, tallers, etc. que es realitzen al llarg de l’any (calendari de concursoscalendari de tallers i calendari de premis).  
  • La FEEMCAT organitza de nou el Programa Bojos per les matemàtiques, curs adreçat a l’alumnat de 1r de batxillerat. (més informació).  
  • La primera setmana d’octubre s’obrirà la inscripció al vídeoMAT 2020 .Us animem a utilitzar els vídeos a classe i sobretot a participar amb els vostres alumnes en aquesta edició. Ben aviat us enviarem un correu específic amb més informacions (Web vídeoMAT)   
  • Ja podeu descarregar el Calendari matemàtic 2020-21 elaborat per Societat d’Educació Matemàtica Al-Khwarizmi (descàrrega)  
  • S’ha obert la inscripció a visites i tallers del MMACA a la seva seu de Cornellà, que aquest any es complementa amb una àmplia oferta de tallers per fer al vostre centre. També convé estar atents a altres activitats del MMACA (tallers, exposicions, xerrades…) seguint el seu web  o compte de twitter (@MMACA_cat). 
  • El Centmat (Centre  d’Aprenentatge CientíficoMatemàtic de les Illes Balears) ens fa tres propostes interessants a través del seu canal de youtube
    • Pim-pam-mates. Activitats per educació infantil i primària.
    • Contagiant idees. Per fer des de casa.
    • MSI: Maths Scene Investigation. Vídeo-reptes per alumnes de secundària. 
  • A la web del Cangur aniran actualitzant la informació sobre la celebració de la prova, que es preveu pel 18 de març de 2021. Trobareu més informació sobre el TeleCangur,  l’Olitele, els Problemes a l’esprint, la Marató de problemes o l’Olimpíada Matemàtica al web del Cangur (enllaç).  
  • El proper 17 de setembre BubblyMaths organitza la Global Math Lesson 2020, una lliçó sobre estadística i salut, adreçada a nenes i nens de tot el món. La lliçó tindrà una durada de 30 minuts i en aquesta edició es centra en la figura de Florence Nithingale, de qui celebrem el 200 aniversari del naixement. La lliçó s’acompanya una proposta d’activitat d’aula: Un role-play al que pot participar tot l’alumnat, des de l’aula o des de casa. (enllaç)

Com sempre us recomanem algunes activitats publicades a l’ARC.

ARC 2020   ARC 2020  
La vida en 1h, 12h, una setmana, un any, un metre, un litre, 360º,…
(
https://apliense.xtec.cat/arc/node/30915)

Activitat per treballar la proporcionalitat numèrica i els canvis d’unitats. Es tracta de representar de forma gràfica la vida d’algun personatge famós ja mort com si tota la seva vida hagués passat en una hora, un dia, una setmana, un mes, un any, un metre, un quilogram, un litre,… . Els alumnes hauran de cercar els fets més rellevants que li han passat al llarg de la seva vida i calcular per proporcionalitat, on els han de representar segons el model triat. 

 


Modificació d’envasos

(
https://apliense.xtec.cat/arc/node/30833)

Dues activitats independents que tenen en comú el treball manipulatiu amb paper per tal de consolidar els volums. A la primera es construeixen prismes de base triangular amb un volum donat a partir d’un desenvolupament pla. Es comparen les àrees totals de cadascun dels prismes per tal d’escollir l’envàs més ecològic. A la segona activitat es construeix un embolcall per muffins fent una variació a la part inferior d’una capsa Masu. S’estableixen les relacions entre la mida del paper utilitzat, l’àrea de la base de l’embolcall, l’altura i la capacitat d’aquest. Per finalitzar es troba la quantitat màxima d’embolcalls que es poden fer a partir d’un full.

20190408_104703.jpg
modificació envasos.png

 

I us convidem a veure un nou vídeo de la col·lecció permanent del vídeoMAT 2020.

vídeoMAT
videomat.jpg

De què fa gust la lluna de Lladurs?

https://youtu.be/Oy7BglPaXfY

Escola de Lladurs (ZER del Solsonès)