Presentació de dues activitats: Escacs a l’escola i Tasta el plec

Comencem el curs amb la presentació de dues activitats molt interessants: Escacs a l’escola i Tasta el plec.

Aquestes activitats es desenvoluparan al llarg del curs, però hem preparat junt amb els formadors una petit tastet per mostrar-vos l’essència d’aquestes formacions.

Presentació dels Escacs a l’escola: Dimarts 18 de setembre a les 17’30 al CRP: INSCRIPCIÓ

Presentació de Tasta el plec: Dimecres 26 de setembre a les 17’30 al CRP: INSCRIPCIÓ

Més informació sobre Escacs a l’escola:

Formador: Mateu Chalmeta

Des de fa ja uns anys, un conveni de col·laboració entre el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, la Federació Catalana d’Escacs, les Universitats de Lleida i de Girona i un seguit d’Ajuntaments ha permès encetar una línia educativa innovadora basada en la introducció dels escacs a l’escola. L’objectiu d’aquest projecte no és que l’alumnat aprengui a jugar a escacs, sinó que el conjunt del professorat s’animi a introduir els escacs com una eina educativa més dins l’horari lectiu.

Tots els estudis demostren a bastament les virtuts d’aquest joc en el procés d’aprenentatge en el sentit més ampli de l’expressió per a l’alumnat. Per dir-ho amb poques paraules, els escacs ajuden a:

• Desenvolupar habilitats cognitives i socials
  • Millorar el rendiment acadèmic dels alumnes
  • Educar en valors

I, a més, són unes activitats molt viables econòmicament parlant.

Si antigament es relacionava directament la pràctica dels escacs amb bons resultats en l’àmbit matemàtic, actualment se sap positivament que la millora no es limita a les matemàtiques, sinó que és de molt major abast: habilitats matemàtiques, sí, però també comprensió lectora, habilitats lingüístiques, orientació espacial, càlcul mental, memòria, etc.

Més important encara: un bon ús dels escacs com a eina educativa ajuda l’alumnat en els més diversos aspectes: pensament crític, originalitat, creativitat, capacitat de planificació, concentració, empatia, resolució de problemes, maduresa intel·lectual, autoestima, respecte, paciència, raonament lògic, presa de decisions, acceptació dels propis errors, honestedat, capacitat d’atenció, disciplina, treball a partir d’hipòtesis, gestió de la frustració, sociabilitat, convivència, amistat … I un llarg etcètera. En definitiva, els escacs ajuden a millorar les habilitats generals de les persones que el practiquen. I tot a partir d’un lema ben senzill: OBSERVO, PENSO, JUGO!

El projecte “Escacs a l’escola” va començar els seus passos l’any 2012 amb 10 escoles participants. Actualment, s’està aplicant a centenars de centres educatius repartits per tot el territori. I tot sembla indicar que la progressió continuarà, com la prova més clara que es tracta d’un projecte engrescador i reeixit. Un projecte d’èxit.

Per poder explicar-vos tot això amb més detall, i sobretot per PRACTICAR amb exemples reals susceptibles de ser traslladats directament a l’aula, us convidem a participar de la sessió de presentació que tindrà lloc el dijous dia 18 de setembre a les 17’30 hores al CRP de Badalona.

Practicarem els següents jocs:

• El “Quinto” dels escacs
  • Escacs – Memory
  • Joc competitiu – Joc colaboratiu

Més informació sobre Tasta el Plec:

Formador: Joan Sallas

Descripció: Durant dues hores experimentarem de forma pràctica l’ús pedagògic del plegat del paper (papiroflèxia, origami)

Objectius:

1. Identificar el factor pedagògic del plegat del paper com a mitjà educatiu
2. Identificar la didàctica del plegat realitzant una serie d’objectes i jocs amb el plegat del paper
3. Presentar les terceres Jornades A.PLEC sobre didàctica del plegat per a educadors a Badalona

Continguts

De forma comprimida però eminentment pràctica, tocarem els següents aspectes del plegat del paper en l’educació:
1. ABC. Tot el que hauria de saber un educador amb poca o cap experiència en l’ús del plegat a l’ensenyament: orígens del plegat, models bàsics, símbols del plegat, tipus de paper, bibliografia útil, planificació d’una classe, nivells de dificultat, aplicació del plegat al currículum escolar, etc…
2. Tècniques. Des del segle XVI, la transmissió de l’art del plegat a Europa no es basava en l’ensenyament de models per repetir-los, sinó en el coneixement de les diverses tècniques del plegat, les quals combinades permetien desenvolupar la creativitat i la fantasia dels que les aprenien i les exercitaven.
3. Plegat per a tothom. El plegat no és una activitat exclusiva per a persones destres de naixement, sinó un suport físic, mental, emocional i socialment inclusiu, per a totes les persones, independentment de les seves limitacions o situacions.
4. Matemàtica. L’experimentació abstracta i espacial a través del plegat converteix la matemàtica en un repte i en un joc divertit, estimulant la capacitat de raciocini i l’interès de l’alumne per l’aprenentatge d’aquesta matèria tradicional.
5. Projectes. Més enllà de programar una classe estàndard de plegat, la papiroflèxia es pot aplicar també a múltiples projectes dinàmics i happenings com un concurs d’avions de paper, una obra teatral o en activitats artístiques com un mural decoratiu o reivindicatiu.
6. Instruccions. Per donar suport a tot el que es grava a la memòria i que després sembla que s’oblida, no n’hi ha prou amb l’exercici repetitiu del plegat. Cal aprendre a confeccionar instruccions didàctiques al servei de la persona a la qual va destinada, tant si es tracta d’uns diagrames com d’un vídeo.
7. Història. No som els primers que aprenem a ensenyar a plegar. Moltes generacions d’educadors i alumnes han desenvolupat tècniques i idees didàctiques de les quals avui encara en podem aprendre molt. Conèixer-les ens ajudarà a trobar el nostre propi mètode.