Anna Sánchez: Els microplàstics al mar…

Ens plau presentar-vos una nova actuació del projecte Correcull dinamitzat per la Xarxa d’escoles i instituts del Parc Natural de Cap de Creus.

Aquest cop es tracta d’una conferència adreçada a l’alumnat de batxillerat de les matèries de biologia i ciències de la terra dels instituts que pertanyent al parc. Institut de Llançà, IE de Cadaqués i els instituts de Roses, Centre escolar Empordà, Institut Cap Norfeu i Institut Illa de Rodes.

La conferència anirà a càrrec de la Doctora Anna Sánchez Vidal de la Universitat de Barcelona del Departament de Dinàmica de la Terra i dels Oceans.

Breu biografia: Llicenciada en Ciències Ambientals (UdG, 1999), doctora en Ciències del Mar (UB, 2005) i professora agregada a la Facultat de Ciències de la Terra de la UB des de 2017, on imparteix docència als graus de Ciències del Mar i Geologia, i al Màster d’Oceanografia i Gestió del Medi Marí. La seva activitat investigadora ha estat centrada a determinar els processos que controlen el transport de partícules i el funcionament dels ecosistemes marins profunds, a partir de la caracterització geoquímica de la neu marina i els sediments superficials i l’estudi dels forçaments meteorològics i oceanogràfics. En els darrers anys, s’ha centrat també en els forçaments antropogènics, en forma d’abocaments de residus miners, contaminants orgànics persistents, deixalles i microplàstics. Darrerament, ha estat finalista del premi Vanguardia de la Ciència.

No us perdeu el seu perfil professional, inspirador, creatiu i compromès!

Articles rellevants:

L’amenaça global del plàstic al mar

myScience

Talent sense fronteres

L’impacte dels microplàstics centra l’inici del curs a la UdG

Hi ha esperança?

Avance para controlar los micoplásticos en la costa

La posidonia es una trampa para el plástico.

L’Escala s’uneix al mostreig de microplàstics de Surfing for science

Surfing for Science: una iniciativa de ciència ciutadana per afinar el balanç de plàstic als oceans.

Resum: La presència ubiqua de microplàstics -fragments de plàstic de mida inferior a 5 mm- als oceans és un problema mundial de preocupació social creixent. Si bé molts estudis han obtingut dades sobre la distribució de microplàstics en platges o a mar obert, hi ha molt poca informació sobre microplàstics flotants a pocs metres de la costa, una zona de transició crítica on es produeix l’intercanvi més gran de deixalles entre el continent i el mar, i on els grans vaixells oceanogràfics tenen dificultats d’accés per a prendre mostres científiques. El projecte “Surfing for Science” iniciat l’any 2020 ha suposat un canvi de paradigma en les investigacions de microplàstics, permetent resoldre aquesta llacuna de coneixement, amb una resolució espacial i temporal d’adquisició de dades fora de l’abast de cap institució científica, i sent la mateixa societat un dels actors indispensables per a aquest canvi. Des d’octubre de 2020 diferents col·lectius de ciutadans (esportius, socials, educatius, ambientals) obtenen mostres científiques de microplàstics surant al litoral català, en 12 localitats des de Llançà fins a l’Ametlla de Mar, mitjançant arrossegament d’una xarxa amb una taula de pàdel surf, caiac o embarcació de rem oceànic. Les mostres s’envien a la Facultat de Ciències de la Terra de la Universitat de Barcelona per a la seva anàlisi i interpretació: l’abundància, la mida, el color i el tipus de polímer permeten investigar mecanismes de dispersió i fragmentació, temps d’exposició, i potencials fonts d’aquesta contaminació. Els resultats són incorporats de manera contínua a les xarxes socials (Instagram, Wikiloc, Twitter) per fomentar la seva difusió i transferència, i convertir els col·lectius en els veritables promotors de la investigació, alhora que permeten empoderar la ciutadania i fomentar la sensibilització sobre la contaminació per plàstic.