El nostre planeta, el nostre compromís

Ens plau convidar a l’alumnat dels centres de la Xarxa d’escoles del parc natural del Cap de  Creus (XEPNCC) a la conferència que es realitzarà el dijous 27 de gener que porta per nom: “El nostre planeta el nostre compromís”.

A càrrec dels ponents Núria Burgada i Kilian Jornet. Aquesta conferència s’emmarca dins de les accions programades per la Xarxa d’escoles del Parc.

S’enviarà l’enllaç de la connexió a través del correu electrònic del centre.

El Plogging és una nova modalitat esportiva, impulsada des de la capital de Suècia (Estocolm), que uneix la pràctica esportiva amb el respecte pel medi ambient: es tracta de sortir a córrer i anar recollint les deixalles que els corredors es van trobant pel camí. El terme és el resultat de la fusió de la popular paraula anglesa ‘running’ i de l’expressió sueca ‘plocka upp‘, que significa recollir.

Quan surts a córrer et poses roba esportiva, agafes el mòbil o un reproductor de música i, en aquest cas, si decideixes practicar ‘Pogging’ també hauràs de dur una bossa d’escombraries. D’aquesta manera el ”running” ha fet un pas més per convertir-se en un esport amb consciència social i valor afegit.

A Europa aquesta pràctica s’ha instaurat en molts països i als Estats Units, la moda s’està instal·lant entre els corredors, que cansats de veure escombraries, en la seva ruta diària d’exercici físic, decideixen dedicar un temps a recollir la brossa que van trobant.

Aquesta pràctica ecològico-esportiva s’ha estès tant, que ha traspassat les barreres del running arribant a altres modalitats esportives practicades al medi natural com ara el Caiac o la BTT. Les Xarxes Socials han estat essencials per la difusió d’aquesta nova modalitat, utilitzant el hashtag #Plogging s’han arribat a compartir milers d’imatges, localitzacions i itineraris de neteja. Fins i tot diferents indrets han generat la seva pròpia “marca” com és el cas del “#Correcull”. Una iniciativa esperançadora que pretén ser un toc d’alerta davant d’un problema descomunal.

Avui dia, segons s’anuncia a la seva pàgina web, la iniciativa s’ha estès a més de 100 països i cada dia més de 20.000 persones “corren pel planeta”. És a dir, es dediquen a recollir escombraries mentre practiquen esport.

Val a dir que aquesta iniciativa tan lloable parteix de la premissa de recollir allò que els humans tirem a terra, però tots sabem que la premissa i reflexió bàsica passa per no llençar-hi res i, per tant, evitar el sobre consum de productes.

Amb el nom de #CorrecullAE neix aquesta PRIMERA edició de Plogging a la comarca de l’Alt Empordà que tindrà lloc durant els mesos de gener, febrer i març de 2022 de la mà dels centres que formen part de la Xarxa d’escoles del PN del Cap de Creus. En total participaran en aquesta primera edició 14 centres i 464 alumnes amb la intenció de netejar un total de 42k de camins. D’aquesta es netejaran els camins del nord, sud, est i oest que envolten les escoles participants. Aquests itineraris han estat definits pel professorat d’educació física dels diferents centres.

Centres participants: I-E Caritat Serinyana Cap de Creus (Cadaqués), ESC Puig d’Esquers (Colera), ESC Les Clisques (El Port de la Selva), ESC Pompeu Fabra (Llançà), ESC Martí Inglès (Palau-Saverdera), ESC de Pau, ESC Sant Jaume (Portbou),  ESC Santiago Ratés (Vilajuïga) i les escoles de Roses; ESC Montserrat Vayreda, ESC Els Grecs, ESC Jaume Vicens Vives, C.C. Centre Escolar Empordà i ESC Narcís Monturiol. Amb la col·laboració i monitoratge de l’alumnat del Cicle Formatiu de Grau Mitjà i Superior de l’institut Illa de Rodes.

Aquesta acció compta amb la col·laboració de: Parc Natural del Cap de Creus, Fundació Kilian Jornet, Let’s Clean Up Europe, Consell Comarcal de l’Alt Empordà (Àrea de Medi Ambient), Sersall.

Si voleu piular a les XS, utilitzarem els hashtags:

#CorrecullAE #XEPNCC #pncapdecreus #plogga

@sealtemporda @kilianfound @educaciocat @parcscat