Decret 91/2024, de 14 de maig, del règim lingüístic del sistema educatiu no universitari
- Amb el nou decret, el Govern disposa d’un instrument jurídic que desenvolupa els principis continguts a la Llei d’educació per regular l’elaboració, el seguiment i l’avaluació dels projectes lingüístics dels centres
- A més, la mesura suposa disposar d’una eina clara que permetrà la competència lingüística de l’alumnat i enfortirà el model d’escola catalana, la cohesió social i l’èxit educatiu
- El Departament d’Educació és qui ha de validar el projecte de cada centre i qui n’ha d’assumir la responsabilitat sobre la legalitat en tots els casos que validi, i no pas les direccions dels centresEl Decret s’empara en dues normatives: el marc legal de la Llei de 2022 sobre l’ús i l’aprenentatge de les llengües oficials en l’ensenyament no universitari i en regula aquest ús i aprenentatge d’acord amb criteris pedagògics, i també en el Decret llei de 2022, pel qual es fixen els criteris aplicables a l’elaboració, l’aprovació, la validació i la revisió dels projectes lingüístics dels centres educatius.Amb el nou decret, el Govern disposa d’una normativa que desenvolupa els principis continguts a la Llei d’educació per dotar de major seguretat jurídica els projectes lingüístics dels centres. A més, la mesura suposa tenir una eina eficaç per contribuir a millorar la competència lingüística de l’alumnat i la prestació del servei educatiu, i enfortir el model d’escola catalana, la cohesió social i l’èxit educatiu.
La norma incideix en aspectes com el projecte lingüístic de centre, la vehicularitat del català, l’assoliment de les competències en català, castellà i llengua estrangera i l’acollida a l’alumnat nouvingut, entre d’altres.
El Decret estableix el català com la llengua normalment emprada com a vehicular i d’aprenentatge del sistema educatiu i en l’acollida de l’alumnat nouvingut, i l’aranès per als centres de l’Aran. També ho és en les activitats educatives, incloses les complementàries, les extraescolars i els serveis educatius, les comunicacions internes del centre i en les de projecció externa i de relació amb la resta de la comunitat educativa.
També garanteix la competència oral i escrita en les llengües oficials i una llengua estrangera de tot l’alumnat, i preveu que s’adoptin les mesures organitzatives, pedagògiques i metodològiques adequades per assolir aquest objectiu.
Projecte lingüístic de centre
Un dels principals punts del Decret és que precisa com elaborar, aprovar, avaluar i revisar els projectes lingüístics de centre (PLC), que inclou diversos aspectes, com ara:
- Els indicadors d’avaluació de les llengües.
- El procés d’ensenyament i aprenentatge de cada llengua.
- Les mesures d’atenció lingüística per a l’alumnat nouvingut.
- Els criteris de coherència lingüística que cal seguir en els serveis com sortides o el menjador escolar.
- La formació del professorat en la millora de la competència lingüística.
Per facilitar l’elaboració del PLC, el Departament d’Educació ha de proporcionar als centres educatius l’assessorament, els models i els indicadors globals necessaris a través de l’orientació i seguiment de la Inspecció Educativa.
És també el Departament qui ha de validar el projecte de cada centre i qui n’ha d’assumir la responsabilitat sobre la legalitat en tots els casos que validi, i no pas les direccions dels centres. Els PLC no es poden canviar amb el curs ja començat, i els docents i personal educatiu han d’emprar la llengua o llengües en els termes previstos en el projecte lingüístic del seu centre.
Competència lingüística d’alumnat i professorat
El Decret determina la competència lingüística de l’alumnat i del personal docent. El personal docent de centres educatius d’ensenyament no universitari ha d’acreditar el coneixement superior (C2), oral i escrit, de la llengua catalana i de l’aranès, a l’Aran. Per això, s’estableix com a requeriment el nivell de C2 de català per accedir a la docència a partir del curs 2025-2026.
Pel que fa a l’alumnat, preveu que el Departament d’Educació ha d’establir les equivalències entre el nivell de coneixement de les llengües assolit en el sistema educatiu i els nivells del Marc europeu comú de referència (MECR), per a les etapes obligatòria i postobligatòria dels centres públics i concertats, i per a l’alumnat de centres privats o els que imparteixen estudis d’acord amb sistemes educatius estrangers.
El Decret també remarca el caràcter compensatori de les desigualtats d’origen que tenen els aprenentatges lingüístics i concreta l’atenció lingüística i el suport personalitzat de l’alumnat nouvingut. Alhora, fixa que Educació ha d’establir diferents programes d’immersió lingüística per a l’educació bàsica, amb els recursos necessaris associats a cada etapa, i ha de garantir la formació del personal docent en aquesta metodologia.
Enllaç al decret.
-
→El Govern aprova el Decret del règim lingüístic del sistema educatiu