Els fòssils, l’empremta del passat

Taller de paleontologia

Nivell

Cicles mitjà i superior de Primària, ESO, batxillerat i Cicles Formatius

Durada

Dues hores

Àrea / Matèria

Coneixement del medi. Ciències naturals i ciències de la terra i medi ambient

• Introduir el concepte de fòssil i fossilització
  • Distingir i descriure diferents tipus de fòssil
  • Identificar els principals fòssils de la comarca
Descripció

Inicialment, l’alumnat s’enfronta al repte de discriminar què és un fòssil i què no ho és a partir d’una sèrie de mostres entre les que podem trobar trilobits, ammonits, nummulits o cunnolits, entre d’altres, així com puntes d’eines prehistòriques, coralls actuals o simples còdols del riu. Un cop han decidit quines mostres són fòssils, es posa en comú i es concreta el concepte de fòssil, els fòssils guia i el procés de fossilització.

La segona part de la sessió es realitza diferent segons l’alumnat al que va dirigit. En el cas de l’alumnat de primària, s’elabora un fòssil amb guix a partir de motlles de plastilina. L’alumnat de secundària i batxillerat, en canvi, observa fòssils de la zona de Geoparc Origens (Conca de Tremp) i foraminífers amb lupes binoculars.

Observacions

Aquesta activitat es realitza al laboratori de l’Epicentre. A demanda, es pot realitzar al mateix centre educatiu.

Material
Fitxa didàctica

En el següent enllaç podeu descarregar la Fitxa didàctica completa, on trobareu tota la informació necessària per a la vostra programació (continguts, competències, objectius…).