Estudi del jaciment d’icnites d’Orcau i la Posa
Nivell
Cicle superior de primària, ESO, batxillerat i Cicles Formatius ( es pot adaptar al Cicle Mitjà de primària)
Durada
un matí sencer
Àrea / Matèria
Medi natural, Biologia i geologia, CTMA
Objectius
- Identificar els principals fòssils del període Cretaci de la Conca de Tremp.
- Discutir l’origen de les icnites del barranc de La Posa com a exemple de les controvèrsies científiques.
- Comparar les característiques dels últims dinosaures que van viure en aquesta regió.
Descripció
Es tracta d’un itinerari amb autocar a dos jaciments d’icnites de la Conca Dellà (la part oriental de la Conca de Tremp). Amb l’estudi d’aquests dos indrets, formats fa al voltant de 70 Milions d’Anys, acabem deduint i interpretant com era el món dels últims dinosaures que van viure al planeta:
- Al jaciment de La Posa (a prop d’Isona) es fa un estudi científic (hipòtesis-recollida de dades-interpretació de dades-conclusió) i discussió de les empremtes, per deduir-ne quin és el seu origen, així com s’interpreta l’evolució geològica d’aquest territori.
- Al jaciment d’Orcau 2 (a prop d’Orcau), és un recorregut de 0,6 km caminant, en el que es fa una parada en un jaciment de rudistes (un fòssil que també ens dóna molta informació de com era la zona en aquella època), i s’arriba a les icnites de Titanosaure, on es torna a fer un petit estudi científic.
Així doncs, amb tota la informació extreta en les dues parades, podem acabar interpretant com era la zona ara fa uns 70 M.a., l’últim període en que van viure els dinosaures a Europa i al món.
Observacions
Cal portar calçat i roba còmoda i adequada a l’estació de l’any.
El desplaçament amb autocar va a càrrec del centre escolar.
Durant la sortida, hi ha la possibilitat de visitar el Museu d’Isona i Conca Dellà amb un cost addicional i segons disponibilitat organitzativa.
Material
Fotos
Fitxa didàctica
En el següent enllaç podeu descarregar la Fitxa didàctica completa, on trobareu tota la informació necessària per a la vostra programació (continguts, competències, objectius…).