Activitat: La cova de la Tuta i les fonts del Llobregat

MODALITATS
Estada
Sortida d’un dia
Nivells educatius: (Cliqueu per descarregar-vos la fitxa de l’activitat)
Desenvolupament de l’activitat:

Arribada a Castellar de n’Hug
Presentació de l’activitat i formulació dels interrogants que s’hauran deresoldre al llarg del dia. Situació de la Tuta i presentació d’algunes unitats de relleu.

Turó prop de camp de futbol o altre indret (si es decideix no pujar a la Tuta)
Lectura del paisatge i comparació amb el del seu lloc de procedència. A través dels elements del paisatge es parla de la formació dels Pirineus, s’identifica el tipus i característiques de la roca que ens envolta, l’evolució i aprofitament de l’entorn. Es treballa el relleu de l’Alt Berguedà, tot orientant-lo i situant-lo en un perfil.

Camí de la Tuta, Antic dipòsit
Lectura del paisatge i comparació amb el del seu lloc de procedència. A través dels elements del paisatge es parla de la formació dels Pirineus, s’identifica el tipus i característiques de la roca que ens envolta, l’evolució i aprofitament de l’entorn. Es situa l’antic castell, i que dóna nom al poble, on ara es situa el museu del pastor.

La cova de la Tuta
Entrarem a la cova equipats amb casc i lots. S’observarà la part més externa tot deduint possibles usos remots i actuals. Es baixarà fins a la següent galeria on s’observaran i es parlarà del procés de formació d’estalactites i estalagmites. Una mica més endins, es parlarà dels avencs i a les fosques i amb silenci, s’escoltarà el soroll de les gotes d’aigua al caure.

Les Fonts del Llobregat
Pel camí de Castellar fins a les Fonts es faran un parell de parades, una per escoltar el soroll i l’altre per parlar del torrent de la Font del boix. En la visita a Les Fonts del Llobregat ens fixarem per on surt l’aigua, quanta en surt… També ens aportarà informació sobre l’aprofitament de l’aigua abans i ara (canals, rescloses, molins, minicentrals hidroelèctriques.

Al Molí de les Fonts farem l’ultima parada.
Aquí explicarem la llegenda de “La bruixa del riu”, a partir de la qual, i de les observacions fetes durant tot el dia, esbrinarem l’origen de les Fonts (el recorregut de l’aigua per dins la muntanya lligant-lo amb l visita a la cova de la Tuta) i el seu comportament durant el curs de l’any. També parlarem de l’aprofitament del riu per part de les persones..

Producte final

Opció 1:  Els alumnes, de tornada al centre, hauran de fer un text que transformi la visió mitològica que ofereix la llegenda en una visió més científica del seu origen.  El format del text pot prendre la forma d’un article periodístic.

Opció 2: Al llarg de tot el dia haurem trepitjat un paisatge de ben segur particular, d’alta muntanya. Establir una comparació amb el paisatge dels alumnes pot ser un treball interessant a realitzar. Aquesta comparació es pot establir a través de fotografies que hagin realitzat els mateixos alumnes durant la sortida i fotografies que puguin recollir del paisatge de la seva localitat.

Observacions:
  • L’activitat és d’un dia.
  • Cal portar esmorzar, dinar i aigua.
  • Per entrar a la cova de la Tuta cal que els alumnes portin un lot o frontal.
  • Cal anar preparat amb bon calçat i roba d’abric per protegir-se de les possibles inclemències del temps.
  • L’activitat es pot adaptar segons les necessitats del centre i els aspectes curriculars que es vulguin tractar.
Enllaços:

Localització activitat